Trodde han kunne fly business for bare syv kroner

Å reise Premium klasse hos Norwegian koster mer enn 7 kroner ekstra. Foto: Norwegian

En passasjer hos Norwegian trodde at selskapet tilbød reise i Premium klasse til Thailand for bare 6,99 kroner. Det var Norwegian som hadde rotet det til for seg, og må nå betale nær 13.000 kroner tilbake til kunden.

Det har Transportklagenemnda for flyreiser bestemt etter at mannen har hatt en feide med det norske lavprisselskapet.

Norwegian mente reisefølget burde ha skjønt at billettene ikke var så billige. Selskapet mente dessuten at kunden var bundet av sin bestilling og ville ikke gi pengene tilbake.

Utgangspunktet er en reise fra Oslo til Bangkok sist nyttår der to personer hadde kjøpt billetter med Norwegians direktefly for 7.000 kroner tur/retur, for begge.

Like før jul får vedkommende en epost fra Norwegian med tilbud om å legge inn bud for å oppgradere sin økonomiklasse-billett til selskapets «business klasse», på Norwegian kalt Premium klasse. Der er benplassen bedre og stolene bredere enn bak in flyet.

Norwegian oppgir i eposten at minstebudet er 6,995 og kunden leser dette som 6,99 fordi man her brukte komma og ikke punktum.

Passasjeren mener at man i Norge skriver tusen eventuelt med et punktum, og aldri med komma slik som i e-posten fra Norwegian. Klager tenkte at dette var en mulighet til å bli oppgradert for kroner 7 pr. passasjer. Det slo vedkommende til på.

Alt var glede til vedkommende få se bankutskriften, der Norwegian har trukket vedkommende for 19.000 kroner for to billetter, i stedet for litt over 7.000 kroner som kunden mente reisen skulle koste.

Norwegian nektet å tilbakebetale beløpet, og mener kunden burde ha forstått at det ikke dreide seg om 7 kroner. Dermed ender saken i klagenemnda.

Der har kunden nå fått fullt medhold i at tilbudet kunne misforstås. Ikke nok med det. Norwegian får refs for sin tegnsetting i tilbudene om oppgradering på langrutene. Her har nemnda til og med innhentet eksperthjelp fra Språkrådet.

– Nemnda har mottatt flere saker der passasjerer har misforstått det såkalte «bid for upgrade»-tilbudet til Norwegian, skriver den i sitt saksfremlegg.

Nemndas flertall er helt enig med kunden i at tilbudet er egnet til å misforstås og at Norwegian må bære ansvaret for at slikt kan skje.

– Norwegian må sørge for at totalprisen på hele bestillingen kommer klart frem, og det er Norwegian som må dokumentere dette. Slik dokumentasjon foreligger ikke her. Det er Norwegian som aktivt har oppsøkt klager med tilbudet om oppgradering, og flertallet mener at det da må stilles strenge krav til god informasjon om hva tilbudet innebærer, heter det i vedtaket.

Der går det også frem at kunden hadde forsøkt å få avbestilt «business-turen» innenfor fristen for slike bud, men var blitt avvist av Norwegian.

PS: Nemnda har sjekket med Språkrådet som opplyser at den korrekte skrivemåten verken er med komma eller punktum, men uten – enten løpende tall eller med mellomrom mellom antall tusen og resten av summen. (eks: 1000 eller 1 000).

Oppdatering 15.01.2019: Norwegian har i denne saken gitt Transportklagenemnda beskjed om at selskapet ikke vil følge nemndas anbefaling om å betale tilbake pengene.