Ville ikke ha barn på hotellet, krevde pengene tilbake

Ferien gikk den greske øyen Lefkas. Foto: Konstantinos Stampoulis

Da den norske chartergjesten kom til hotellet i Hellas, oppdaget vedkommende at det var flere barn blant gjestene. Da krevde nordmannen alle pengene tilbake.

Hotell kun for voksne har blitt et voksende produkt for Syden-farere. Gjesten hadde bestilt ferie på hotell Orion på øyen Lefkas i juni og juli, og mente at de hadde kjøpt ferie på et voksenhotell med nedre aldersgrense på 16 år.

Da gjesten kom til hotellet, var overraskelsen stor over at det langt fra var et barnefritt hotell. Det plasket flere barn i rundt bassenget. Derfor krevde vedkommende hele billettutlegget på 13.000 kroner tilbake.

Det sa Apollo blankt nei til, og har nå fått full støtte av Transportklagenemnda for pakkereiser for et slikt standpunkt.

Utgangspunktet for konflikten var at hotellet endret profil, fra å være et hotell kun for et voksent publikum ble det omgjort til et familiehotell.

Klageren mente at det fremgikk av Apollos katalog at dette var et voksenhotell, og at heller ikke reisebyrået hadde sagt at dette var noe annet enn det.

Det var akkurat et slikt hotell vedkommende var ute etter da de kjøpte billettene i mars.

Hotel Orion. Foto: Apollo

  • Hvis vi skal på ferie der det er barn, reiser vi med egne barn og barnebarn, skriver klageren i brevet til pakkereisenemnda.

Apollo skriver til sitt forsvar at hotellets aldersgrense på 16 år ble fjernet i fjor høst, og at det ikke har vært noen endringer på den opplysningen i ettertid.

Nemda legger derfor til grunn at Apollo hadde profilert hotellet som et familiehotell da kjøpet ble gjort, og at det «passet for livsnytere.»

LES OGSÅ: USA-reisende blir nektet å fly etter terrorfleip

Spørsmålet blir derfor om bruken av dette ordet kan ha forledet gjesten til å tro at dette dreide seg om et voksenhotell, og at det var villedende fordi det også bodde barnefamilier der.

Det svarer nemnda selv nei på, og mener at reisearrangøren ikke er erstatningspliktig fordi nemnda mener at kunden ikke er blitt forledet:

– Det er mulig at den som bestilte reisen har misforstått opplysningene på hotellsiden, men det gir ikke grunnlag for prisavslag eller erstatning, skriver nemnda.