Fløy med Ryanair – billettene må Norwegian betale

Norwegian og Ryanair er bitre konkurrenter. Foto: Torp

De hadde bestilt billetter med det norske lavprisselskapet Norwegian, men selskapet kunne ikke fly som planlagt. Da kjøpte de billetter hos Ryanair i stedet. De billettene er det nå Norwegian som må betale for.

Det har Transportklagenemnda for flyreiser bestemt, og dermed må Norwegian sende tusenvis av kroner i kassen til erkefienden Ryanair.

Det skjer ene og alene fordi Kjos & Co ikke klarte å få passasjerene fra London til Oslo innen rimelig tid.

Utgangspunktet var en flyreise fra Gatwick-flyplassen til Gardermoen 18. mars i fjor. Mannen og en medreisende troppet opp på flyplassen for å ta kveldsflyet hjem, bare for å få beskjed om at det var fire og en halv time forsinket. Kort tid etter kom beskjeden om at avgangen var kansellert på grunn av kraftig snøvær.

Norwegian klarte ikke å skaffe passasjeren hotell, eller ny billett før på tirsdag – to dager senere. Det klarte imidlertid passasjeren selv å skaffe frem. Han og den medreisende kom seg over til Stansted-flyplassen og tok Ryanair hjem til Oslo, og var hjemme like etter middagstid dagen etter.

Da Norwegian ble presentert for regningen fra Ryanair nektet selskapet å betale, selv om det hadde bedt kundene ordne seg ny transport på egenhånd som Norwegian ville dekke.

Utgiftene – 5992 kroner til sammen – mener selskapet var unødvendig fordi Norwegian klarte å sette opp et ekstra fly dagen etter som fløy kundene hjem til Oslo. Dessuten minnet Norwegian om at kanselleringen søndag skyltes dårlig vær, som ikke kvalifiserer for erstatning.

Nemnda er enig i at kundene ikke har krav på EUs standard-kompensasjon ved kanselleringer, men mener at Norwegian må betale for ekstrautgiftene kundene hadde med å ta Ryanair hjem.

Nemnda tar utgangspunkt i at de to fikk beskjed fra Norwegian om at første mulige flyvning med Norwegian var 20. mars – altså to dager senere.

De ble oppfordret av Norwegian til å kjøpe billetter selv som senere ville bli refundert, lovet selskapet.

Klagenemnda mener derfor at Norwegian må punge ut med billettene for Ryanair-flyvingen, fratrukket det beløpet billetten med Norwegian kostet og som kundene har fått tilbake.

Nemnd menet at Norwegian ikke fremlagt noen dokumentasjon som viser at klager faktisk fikk et tilbud om omruting den 19. mars.

– Nemnda anser det lite sannsynlig at klager ville ha kjøpt egne billetter 19. mars dersom de faktisk fikk et tilbud om å bli fløyet hjem med Norwegian samme dag, skriver nemnda.

Lik flysmart24.no på Facebook