Har du kjøpt vin på taxfree som du mener ikke har hatt den kvaliteten den skulle ha? Det er fullt mulig å reklamere, slik du kan hvis flasken er kjøpt på Vinmonopolet.
Det spesielle med toll- og avgiftsfri handel får mange til å tro at løpet er kjørt når du passerer tollen.
Skulle du oppdage mangler ved varen er det ikke enkelt å komme deg tilbake til taxfree-butikken for å reklamere på kjøpet.
Det fins en mulighet: Du kan rett og slett klage til selskapet som driver butikkene. Da vil du kunne få ny vare eller pengene tilbake dersom du mener at varen du har kjøpt ikke har den kvalitet den burde ha, at den er beskadiget eller har andre mangler.
– Absolutt, kjøpsloven gjelder også hos oss, sier kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i Travel Retail Norway (TRN) til flysmart24.no.
Som kvinnen fra Kristiansand som kom hjem etter utenlandstur og skulle kose seg med sin taxfree-kjøpte vin. Det smakte ikke slik det skulle. Da dumpet denne mailen inn i postkassen til TRN:
«Da jeg kom hjem fra forrige ferie i slutten av oktober kjøpte jeg en vindunk hos dere. Denne åpnet jeg forrige helg og da var den dårlig. Jeg har hatt vintypen og den smaker ikke som den skal. Kan jeg bytte den? Eventuelt hvordan?» spør kvinnen.
Å få slike brev skjer ikke så sjelden som man skulle tro. Dagestad forteller at selskapet ukentlig får henvendelser fra kunder som har opplevd å finne ut ved hjemkomst at varen ikke var i orden.
– Det kan være en vin som er korket og som ikke smaker som den skal. Det kan være en solbrille der en skrue mangler, eller det kan være en parfyme der spraymekanismen kanskje ikke fungerer. Hvis man finner en mangel er det bare å ta kontakt, sier Dagestad.
Mulighetene TRN har for å bytte i ny vare er imidlertid avhengig av hvilken varekategori det er:
– Gjelder det alkohol kan vi dessverre ikke gi ut ny vare, det har å gjøre med myndighetenes tollager- bestemmelser som vi er forpliktet til å følge. Reglene som gjelder for å kunne ta varer fra tollageret er at baren kun skal selges i butikk. Da er vi nødt i stedet å betale tilbake til kunden det varen kostet, sier Dagestad.
Når det derimot gjelder varer som også fins til samme pris på innlandsbutikkene – parfyme, kremer eller solbriller – er det fullt mulig å få ny vare.
– Ja, disse kan vi hente på innlands-lageret vårt, og der fins det jo ingen slike bestemmelser. Så der har de reisende flere muligheter. De kan komme hit og hente ny vare, vi kan sende den til dem eller vi kan bringe den ut til kunden hvis vedkommende bor i nærheten av flyplassen, sier Dagestad.
Det er samme pris på parfymevarer på innlandsreiser som til utlandet. Dette har sammenheng med at de såkalte Travel Value-butikkene på innland har en lavere husleie enn taxfree-butikkene, og dette kompenserer for momsen som må betales på innlandsdelen.