De nye flytogene skal testes i rekordhastighet

De nye flytogene står klare til testing på fabrikken i Spania. Foto: CAF

Senere i år skal Flytoget sette inn nye og spanskproduserte togsett på rutene til og fra Gardermoen. Før togene sendes ut på norske skinner, skal de hastigheten testes. De skal opp i 270 km/t, og så fort har de ikke lov til å kjøre i Norge.

De åtte togsettene skal settes in i trafikk for å øke den kollektive kapasiteten til og fra Oslo Lufthavn.

Spanjolene har ønske om å teste togene i høyere hastighet enn det som er tillatt i Norge, opp i 270 km/t. Derfor skal den innledende testkjøringen foregå i utlandet.

– Leverandør av togene, spanske CAF, har besluttet at denne type tester skal foregå i Tyskland samtidig med andre tester som er nødvendige for å oppnå endelig tillatelse til å ta togene i bruk. Kjøringen vil foregå på ulike banestrekninger i Tyskland gjennom vinteren i år, sier kommunikasjonssjef i Flytoget, Ida Marie Fottland, til flysmart24.no.

De nye Flytogene vil være godkjent for kjøring i hastigheter opptil 245 km/t når de settes i ordinær trafikk i Norge i løpet av 2019.

For å få på plass denne hastighetsgodkjenningen er det nødvendig at togene testes i enda høyere hastighet, og togene skal kunne vise tilfredsstillende resultater i hastigheter opptil 270 km/t.

Men togene skal ikke bare testes i utlandet, de skal også få kjørt seg på norske skinner. Gjennom vinteren skal derfor togene testes i hastigheter opptil 245 km/ t.

– Når togene endelig settes i ordinær trafikk vil de framføres i samme hastighet som de øvrige flytogene, det vil si maksimalt i  210 km/t. Det er ikke godkjent med en høyere makshastighet på vår strekning, sier Fottland.

Fungerende kommunikasjonssjef i Bane Nor, Kjell Bakken, opplyser til flysmart24.no at det nå er bestemt hvor i Norge de nye togene skal testes:

– Det er planlagt testkjøring med det nye flytoget i februar på en strekning mellom Kobbervik og Nykirke på Vestfoldbanen. Det ligger mellom Drammen og litt forbi Holmestrand. Store deler av denne strekningen er bygget for 250 km/t, sier Bakken.

Han sier at han ikke er kjent med hva som er hastighetsrekord på det norske jernbanenettet.

– Jeg vet at det ble gjennomført noen testkjøringer med flytogene på Gardermobanen i 1998 før den åpnet, hvor hastigheten trolig var høyere enn 210. Men jeg vet ikke hva den var. Når vi nå skal teste de nye togene i 245 km/t blir nok det offisielt det raskeste tog kjørt i Norge siden den gang, sier Bakken.

De nye togene skal supplere de togsettene som er i trafikk i dag. Flytoget sier at de nye vognene vil bli mer rommelige med bredere seter som også skal gi bedre benplass. De vil ha både USB og strømuttak, koppholdere og justerbar seterygg.

Lik flysmart24.no på Facebook