De nye flytogene skal testes i rekordhastighet

De nye flytogene står klare til testing på fabrikken i Spania. Foto: CAF

Senere i år skal Flytoget sette inn nye og spanskproduserte togsett på rutene til og fra Gardermoen. Før togene sendes ut på norske skinner, skal de hastigheten testes. De skal opp i 270 km/t, og så fort har de ikke lov til å kjøre i Norge.

De åtte togsettene skal settes in i trafikk for å øke den kollektive kapasiteten til og fra Oslo Lufthavn.

Spanjolene har ønske om å teste togene i høyere hastighet enn det som er tillatt i Norge, opp i 270 km/t. Derfor skal den innledende testkjøringen foregå i utlandet.

– Leverandør av togene, spanske CAF, har besluttet at denne type tester skal foregå i Tyskland samtidig med andre tester som er nødvendige for å oppnå endelig tillatelse til å ta togene i bruk. Kjøringen vil foregå på ulike banestrekninger i Tyskland gjennom vinteren i år, sier kommunikasjonssjef i Flytoget, Ida Marie Fottland, til flysmart24.no.

De nye Flytogene vil være godkjent for kjøring i hastigheter opptil 245 km/t når de settes i ordinær trafikk i Norge i løpet av 2019.

For å få på plass denne hastighetsgodkjenningen er det nødvendig at togene testes i enda høyere hastighet, og togene skal kunne vise tilfredsstillende resultater i hastigheter opptil 270 km/t.

Men togene skal ikke bare testes i utlandet, de skal også få kjørt seg på norske skinner. Gjennom vinteren skal derfor togene testes i hastigheter opptil 245 km/ t.

– Når togene endelig settes i ordinær trafikk vil de framføres i samme hastighet som de øvrige flytogene, det vil si maksimalt i  210 km/t. Det er ikke godkjent med en høyere makshastighet på vår strekning, sier Fottland.

Fungerende kommunikasjonssjef i Bane Nor, Kjell Bakken, opplyser til flysmart24.no at det nå er bestemt hvor i Norge de nye togene skal testes:

– Det er planlagt testkjøring med det nye flytoget i februar på en strekning mellom Kobbervik og Nykirke på Vestfoldbanen. Det ligger mellom Drammen og litt forbi Holmestrand. Store deler av denne strekningen er bygget for 250 km/t, sier Bakken.

Han sier at han ikke er kjent med hva som er hastighetsrekord på det norske jernbanenettet.

– Jeg vet at det ble gjennomført noen testkjøringer med flytogene på Gardermobanen i 1998 før den åpnet, hvor hastigheten trolig var høyere enn 210. Men jeg vet ikke hva den var. Når vi nå skal teste de nye togene i 245 km/t blir nok det offisielt det raskeste tog kjørt i Norge siden den gang, sier Bakken.

De nye togene skal supplere de togsettene som er i trafikk i dag. Flytoget sier at de nye vognene vil bli mer rommelige med bredere seter som også skal gi bedre benplass. De vil ha både USB og strømuttak, koppholdere og justerbar seterygg.