Norwegians plan om å åpne nye lavpris flyruter fra Norge og Skandinavia til Asia har fått et nytt tilbakeslag. Norske myndigheter har utsatt forhandlingene om saken «til våren.»
Mens Norwegian-ledelsen kjemper en kamp for å overleve som selvstendig selskap, kommer en melding fra de politiske myndighetene som ikke vil gjøre jobben enklere for Kjos & Co:
Overfor flysmart24.no opplyser Samferdselsdepartementet at det ikke blir noe møte om Norwegians rett til å få fly over Russland nå rett etter nyttår, slik departementet tidligere har oppgitt.
I en epost skriver seniorrådgiver Edvard Andersen i departementet at saken er utsatt:
– Nye luftfartsforhandlinger med Russland satser vi på å ha i vår, skriver Andersen som legger til at departementet har prioritert luftfartsforhandlinger med Storbritannia og Brexit i stedet for med russerne om Norwegian.
For Bjørn Kjos & Co er dette svært dårlig nytt. Norwegian har hastverk med å få en åpning for å kunne starte nye langruter østover, der de skal bruke noen av de nye langdistanseflyene de får levert.
Norwegian har så langt ikke villet kommentere saken overfor flysmart24.no.
Eneste lønnsomme vei mellom Skandinavia og Sør-Øst Asia går over Sibir. Norge og de øvrige regjeringene i Skandinavia har forhandlet med russerne om å gi Norwegian tilgang til den såkalte «Sibir-korridoren», i likhet med SAS. Men russerne har til nå sagt nei.
Nå er det norske myndigheter som utsetter saken. Dette til tross for at den nye regjeringen i regjeringsplattformen fra forrige uke, løfter Norwegians sak opp og frem ved å ta den med som et av de prioriterte punktene som regjeringen tar sikte på å løse.
Det hjelper ikke Norwegian, på kort sikt i alle fall. For i Samferdselsdepartementet gjør man det klart at det ikke blir noe nytt forhandlingsmøte med russerne «rundt nyttår», slik de tidligere har sagt. Nå er forklaringen slik:
– Samferdselsdepartementet har av hensyn til begrensede ressurser på luftfartsforhandlingsområdet vært nødt til å prioritere dialogen med Storbritannia på grunn av Brexit, og har derfor ikke tatt nytt initiativ overfor russiske myndigheter etter at det ble klart at man fra russisk side ikke hadde mulighet til å ha en ny forhandlingsrunde før helt i slutten av 2018, skriver departementet.
Dermed kan Norge og Skandinavia belage seg på å vente enda lenger på de nye rutene Norwegian har varslet, hvis de får fly Sibir-korridoren. Det har vært snakk om bla.. Hongkong, Beijing, Tokyo, Seoul, Osaka og Shanghai.