Tre minutter ekstra forsinkelse ga 28000 kr i erstatning

Minuttene avgjør når charterfly-selskapet Thomas Cook må betale erstatning til norske reisende. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyturen fra Oslo til Mallorca sist sommer ble en ekstra dyr fornøyelse for charterflyselskapet Thomas Cook, som frakter solturister for Ving. Passasjerer får erstatning fordi flyet var forsinket i tre minutter for mye.

Det er Transportklagenemnda for pakkereiser som har avgjort at de reisende skal ha til sammen 28 000 i kompensasjon fra flyselskapet fordi ankomsten til flyplassen i Palma skjedde 3 timer og 3 minutter etter ruteplanen.

Dette ble svært kostbare minutter for flyselskapet, for grensen for å utbetale erstatning går ved en forsinkelse på 3 timer.

Pakkereisenemnda har lagt et millimetermål til grunn når den har behandlet kravet mot Thomas Cook, som ble rettet fra to ulike reisefølger.

Den ene gruppen var på fem personer, den ande på to. Dermed må Thomas Cook betale erstatning til sju personer, hver 400 euro. De reiste med samme fly.

Situasjonen for de to sakene er av den grunn helt identiske:

Reisen skjedde den 5. juni i fjor. Flyet hadde ifølge ruten ankomsttid i Palma klokken 10.40. Men på grunn av forsinket avgang fra Oslo landet ikke flyet før like før klokken 14 på ettermiddagen.

Der er her «minutt-krigen» begynner. De sju reisende mener at flyet var forsinket med mer enn grensen på 3 timer, og krever erstatning på 400 euro for hver passasjer. Dette er i henhold til regulativ som er fastsatt av EU.

Thomas Cook nekter å utbetale noe som helst og legger ved kapteinens logg som selskapet mener viser at forsinkelsen ikke var på 3 timer, men «bare» på 2 timer og 58 minutter. Det er dette tidspunktet flyet  parkert ved gate.

Legges dette dokumentet til grunn for avgjørelsen ville forsinkelsen vært på to minutter for lite til at de reisende hadde krav på penger.

Det gjør imidlertid ikke pakkereisenemnda. Den viser i stedet til tidligere avgjørelser i Danmark og Norge som viser at nemndene legger til 5 minutter på flyselskapenes såkalt «block on-tid», tidspunktet når flyet har stanset. Dette fordi det tar en del tid før dørene åpnes og folk kan forlate flyet.

Dermed konkluderer nemnda med at den faktiske forsinkelsen på denne flyvingen var på 3 timer og 3 minutter, med andre ord 3 minutter mer enn grensen for erstatning er.

Derfor er Thomas Cook pliktig til å utbetale hver av klagerne 400 euro.

Nemnda kan ikke se, skriver den, at flyselskapet åpnet dørene tidligere enn det nemnda har lagt til grunn.