Kjos har tatt posisjonen som «kongen av New York»

Bjørn Kjos er nå ferdig med sin tid som Norwegian-sjef. Foto: Norwegia

Bjørn Kjos og Norwegian har en så sterk vekst i trafikken mellom byer i Europa og New York at Kjos nå kan kåres til «kongen av New York.»

Mens Kjos er inne i en meget krevende tid med å skaffe friske penger til videre drift, kan han glede seg over rykende ferske tall fra The Port Authority of New York and New Jersey for 2018.

De viser nemlig at selskapet har befestet sin posisjon som det europeiske selskapet som frakter flest passasjerer fra ulike byer i Europa til verdensmetropolen.

At Norwegian var i ferd med å legge flygiganten British Airways bak seg fikk vi i fjor sommer. Halvårstallene fortalte at det norske lavprisselskapet hadde passert BA som største selskap mellom Europa og New York. Resten av året har det norske lavprisselskapet ytterligere styrket sin posisjon, og fløy over 2 millioner på de 13 transatlantiske rutene til flyplassene rundt New York for hele 2018, melder selskapet.

Ikke nok med at posisjonen som nummer én fra Europa ble trygget:

Veksten var i fjor så sterk at Kjos snart også kan smykke seg med posisjonen som det største ikke-amerikanske selskapet til og fra flyplassene i New York og New Jersey. Den posisjonen er det Air Canada som har i dag.

Ifølge tall fra The Port Authority manglet Norwegian 50 000 reisende for å erobre posisjonen fra Air Canada. Hvor mange passasjerer utgjør det? Færre enn det samlede antall som reiser ut og inn av Oslo Lufthavn på én dag, for å bruke den målestokken.

– Selv i et utfordrende år har vi fortsatt en fin passasjervekst inn i et område med meget sterk konkurranse. Vi ser dette som et tegn på at amerikanerne setter stor pris på vårt produkt og vår service. Newyorkerne er kresne forbrukere, så å bli nummer én som deres flyselskap er en stor ære, sier Kjos i en kommentar til de oppløftende tallene.

Norwegian har hatt en meget rask og sterk vekst i det tøffe transatlantiske markedet. De ferske tallene innebærer at Norwegian har lagt bak seg konkurrenter som British Aifrways, Lufthansa og Air-France KLM, som har operert i dette markedet over flere tiår. Kjos kom inn så sent som i 2012 med første rute fra Oslo, og har altså danket ut alle konkurrenter i løpet av sju år.

Rutene til USA er under stadig utvikling, og den aller viktigste er mellom London – New York. På denne ruten, som er en av verdens aller mest konkurranseutsatte strekninger, gikk Norwegian i oktober i fjor opp fra to til tre daglige avganger fra Gatwick-flyplassen.

Selskapet flyr til New York også direkte fra en rekke ande europeiske byer, fra bl.a. Oslo, Stockholm, København, Madrid, Paris, Amsterdam, Roma og Barcelona.

I tillegg flyr selskapet også bl.a. fra Bergen til flyplassen Stewart, knappe 10 mil nord for Manhattan. Her kan reisende gjøre USA-kuppet, onsdag hadde selskapet midtukesalg på denne strekningen med 799 kroner én vei som laveste pris.

Forrige uke kunne selskapet dessuten melde at det åpner enda en langdistanserute til New York, nå fra den greske hovedstaden Athen. Den ruten starter i juli.

Det transatlantiske markedet til New York passerte 50 millioner reisende i fjor, for første gang i historien. Norwegian bruker i hovedsak JFK-flyplassen i New York, men har også en del trafikk på Newark i tillegg til Stewart-flyplassen.