Klart for å ta i bruk den nye «norske» gigant-flyplassen

Den nye flyplassen i Istanbul blir verdens største nybygde flyplass, og tar mål av seg til å kunne ta imot 200 millioner reisende. Foto: IGA

Luftfartens største flytteprosess noensinne iverksettes når Tyrkia flytter hovedflyplassen sin fra dagens Atatürk flyplass til nye Istanbul Airport. Det nye knutepunktet for luftfarten i Europa får et tydelig norsk fingeravtrykk, lufthavn-terminalen er nemlig tegnet av et norsk firma.

Det er ikke snakk om en småflyplass som nå skal tas i bruk fra 7. april. Flyplassen blir verdens største nybygde flyplass med en kapasitet på 90 millioner passasjerer i året, men er konstruert slik at den helt utbygd skal kunne håndtere opp mot 200 millioner reisende per år.

Flyplassen har vært utsatt og i begrenset bruk en tid nå. Da den ble åpnet med pomp og prakt etter planen den 29. oktober i fjor, var den langt fra ferdig. Tre ganger har åpningen vært utsatt, til man nå har varslet at nåværende Atatürk flyplass vil bli stengt fredag 5. april.

Dette betyr samtidig startskuddet for et gigantisk flytteoperasjon, som vil være langt mer omfattende enn den vi i Norge opplevde da Fornebu ble nedlagt og flyplassen flyttet til Gardermoen i 1998.

Terminalområdet er tegnet av det norske arkitektkontoret Nordic Office of Architecture og arkitekt Gudmund Stokke. Det er samme mann som for øvrig tegnet den nye flyplassen på Gardermoen i sin tid. Derfor vil man da også kunne finne likheter mellom Oslo Lufthavn og den nye flyplassen i enkelte deler.

Turkish Airlines, som blir dominerende selskap på flyplassen, karakteriserer som verdens største flyplassprosjekt.

Flytteoperasjonen er beregnet å ta 45 timer og avsluttes lørdag 6. april kl. 23.59. Atatürk flyplass og Istanbul Airport vil være stengt for alle planlagte rutefly mellom kl. 02.00 og kl. 14.00 den 6. april.

Slik presenterer den nye flyplassen seg selv. Artikkelen fortsetter under videoen:

– Dette er den største flytteprosessen i luftfartens historie, bare omfanget av utstyre som skal flyttes tilsvarer 33 fotballbaner, forteller styreformann i Turkish Airlines, M. Ilker Aycı, i en pressemelding.

Utstyret som skal flyttes har en samlet vekt på 47.300 tonn og vil bli fraktet av 5000 lastebiler som til ammen vil tilbakelegge 400.000 kilometer, tilsvarende 10 ganger rundt jorden.

Den siste flyvningen fra Atatürk vil være Turkish Airlines flight til Singapore, mens den første flyvningen fra Istanbul Airport vil gå til Tyrkias hovedstad Ankara.

Turkish Airlines har to daglige avganger fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Istanbul, og er et tilbud for de stadig flere som velger å legge feriene sine til Tyrkia. For nordmenn er områdene rundt storbyen Antalya i sør, kalt den tyrkiske riviera, spesielt populært å reise til.

Den nye flyplassen som har tatt mål av seg til å bli verdens største, og utbyggingen skal etter planen fortsette etter at den nå blir tatt i bruk. Den skal etter planen utvides fra dagens to til å få seks rullebaner.

Lik flysmart24.no på Facebook