Dette kan bli den nye sete-standarden på lavprisflyene

De som jobber med å designe nye flystoler gir seg ikke. Nå har det kommet enda et nytt forslag om hvordan lavprisselskapene kan presse enda flere passasjerer inn i flyene – hvis de reisende godtar å stå under flyturen.

Nå sist er det en italiensk produsent som har vist frem en prototype på en ny «stå-stol» under en messe i Hamburg for noen dager siden. Messen dreide seg kun om fly-interiør.

Tanken om å lage en stol for stående passasjerer er høyst alvorlig ment, selv om de nye stolene fortoner seg mer som en feilprodusert campingstol enn det man forbinder med et flysete.

Til nå er det bare Ryanairs eksentriske konsernsjef, Michael O`Leary som har lansert tanken. Selv om mannen lovte passajerer at de skulle få reise gratis eller til halv pris hvis de ville stå, utløste forslaget så mye støy at han måtte innrømme at forslaget aldri var seriøst ment.

Dessuten vil det være høyst usikkert om en slik løsning ville bli godkjent av luftfartsmyndighetene.

På flyinteriør-messen i Hamburg for noen dager dukket imidlertid et helt nytt forslag til hvordan stå-setene kunne se ut (bildet ovenfor).

Aviointeriors heter fabrikken og den nye setetypen kaller de for Skyrider 3.0. Denne modellen er noe endret i forhold til en tidligere modell fabrikanten har lansert, og noen stolper som gikk fra gulv til tak er fjernet.

Den nye stå-modellen gir en seteavstand på bare 23 tommer. Det blir uhyre trangt, og denne benplassen skal man se i forhold til dagens standard som ligger mellom 29 og 30 tommer.

Agnet fabrikken legger frem, er imidlertid noe flyselskapene jobber med hele tiden: Hvordan få flere betalende passasjerer inn i flyene?

Denne prototypen lover at selskapene skal kunne få 20 prosent flere passasjerer i kortdistansefly som Boeing 737, eller Airbus A320 og A321.

Dessuten er disse setene mye lettere enn den vanlige setetypen. Fabrikken lover at tyngden per sete blir halvert, og dette vil i så fall gi en solid drivstoff-besparelse for flyselskapene.

Også på dette området pågår det en kontinuerlig jakt blant flyprodusentene. De vil gjøre flyene så lette som mulig slik at de bruker mindre drivstoff og dermed også fremstår som mer miljøvennlige.

Da Ryanair-sjefen i sin tid kastet ut ideen om billige ståseter, og avgift for å bruke toalettene, var det mer enn bare et slag i luften.

Konsernsjefen viste til en undersøkelse som selskapet hadde gjort blant 120 000 personer. Av disse kunne 80 000 tenke seg å stå under flyturen hvis flyturen på den måten ble gratis.

42 prosent av de spurte sa at de ville godta det samme hvis billettprisen ble halvert. Så langt har ingen flyselskaper innrømmet at de har vurdert å søke godkjennelse for «stå-seter» på flyene.