Norwegians USA-ruter kan bli den nye slagmarken

Norwegian har i dag et omfattende rutenett fra London Gatwick, som har blitt selskapets hovedbase for ruter til USA. Foto: Norwegian

Konkurransen på Norwegians langruter til USA har blitt langt tøffere på kort tid. Flere selskaper har kastet seg over det norske selskaper og etablert konkurerende ruter. Onsdag kan Bjørn Kjos få enda en utfordrer å bryne seg på.

De ansatte i det store amerikanske lavprisselskapet JetBlue har fått beskjed om at de kan vente seg store nyheter om sitt eget selskap på onsdag.

Det har lenge versert rykter om at den amerikanske giganten skal åpne ruter til England. Allerede i april i fjor hadde flysmart24.no en artikkel om dette basert på opplysninger som verserte i amerikansk presse.

Strekningene mellom USA og Englands hovedstad London er noen av de mest konkurranse-utsatte flyrutene i verden, og har inntil nå vært svært lønnsomme for de få og dominerende aktørene. Flyene har stort sett hatt sine ruter fra Londons hovedflyplass Heathrow.

Nå er det Norwegians «hjemmebase» i London, Gatwick-flyplassen, som blir den nye slagmarken.

Luftfartseksperten Simon Calder i den britske avisen The Independent er ikke mye i tvil om at det JetBlue har å komme med onsdag også er dårlig nytt for Norwegian:

– JetBlue vil starte lavprisruter mellom USA og London, og at konkurransen vil skje fra samme flyplass som Norwegian bruker – Gatwick, mener han. JetBlue vil konkurrere vinge mot vinge med Kjos.

Calder mener at JetBlues nye ruter vil gå til New York og Boston, begge disse byene er i dag på Norwegians rutekart fra London.

For Norwegian stanser det ikke der. Også den amerikanske giganten Delta Air Lines har annonsert at det, sammed med Virgin Atlantic. Og rutene? Til New York og Boston, og det skal angivelig skje fra sommeren neste år. Også det fra Gatwick.

Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair tror det vil bli tøffe tak dersom JetBlue rykker inn i direkte konkurranse med Norwegian.

– Norwegian har imidlertid en fordel fordi det allerede er et etablert selskap på Gatwick-flypassen, slik Jet Blue er i New York, sier Elnæs. Han minner om at Norwegian allerede er det største ikke-amerikanske selskapet mellom New York og Europa.

At Delta og Virgin også rykker inn på Gatwick, tror han ikke bekymrer Kjos & Co:

– De selskapene har en betydelig høyere kostadsbase og kan derfor ikke matche billettprisene til Norwegian. Og vi  et at det er lave priser som driver markedet mellom USA og London, sier Elnæs.

Om JetBlue mener Elnæs at det slett ikke er sikkert at amerikanerne kommer til London for å gå i strupen å Kjos:

– En allianse mellom lavkostselskapene er på vei, og det vil være attraktivt for JetBlue å ha en samarbeidspartner i Europa, slik Norwegian ønsker i USA. Havner JetBlue på Gatwick, som jeg tror, kan det åpne seg muligheter til samarbeid med selskaper som både Norwegian og EasyJet, mener Elnæs.

Lik flysmart24.no på Facebook