Knalltøff lavpriskonkurranse for Norwegian til USA

Fra 2021 blir amerikanske JetBlue ny konkurrent for Norwegian til USA. Foto: JetBlue

Kampen om lavprispassasjerene til USA blir hakket tøffere for Norwegian etter at det amerikanske lavprisselskapet JetBlue nå har bestemt seg for å starte konkurrerende ruter til London. -Dagens prisnivå er til å rødme av, mener selskapet.

JetBlue bekreftet onsdag det som alle i luftfartsmiljøet hadde ventet på:

Selskapet tar skrittet ut i den transatlantiske konkurransen, og starter flere daglige flyvinger fra New York og Boston til London. Nyheten ble offentliggjort i en stor hangar i New York der 1 300 av selskapets ansatte var tilstede.

Selskapets president, Joanna Geraghty, etterlot ingen tvil om at selskapet skal tilby lang lavere priser enn andre amerikanske selskaper.

Hun omtalte strekningene til England som «overprisede og med et for dårlig tilbud.» Hun sa at selskapet gleder seg til å gå i gang med de nye rutene, og at dagens priser er «til å rødme av.»

– Å starte ruter til Europa er et naturlig steg for oss, sa Geraghty da nyheten ble bekjentgjort.

Flyvingene starter i 2021, nærmere tidspunkt er ennå ikke fastsatt. Det er heller ikke avgjort hvilken av London-flyplassene selskapet skal benytte, Heathrow eller Gatwick.

For Norwegian blir dette den første lavpriskonkurrenten det norske selskapet får på disse strekningene. Det er et selskap som har tyngden av sin trafikk i USA, Karibia og Latin-Amerika.

JetBue er større enn Norwegian og flyr 42 millioner passasjerer årlig til mer enn 100 destinasjoner. Det har et godt rykte på seg til lavprisselskap å være og er et langt mer kjent varemerke blant amerikanske forbrukere enn Norwegian er.

Til nå har Kjos & Co hatt såkalte nettverksselskap som British Airways, American Airlines og United Airlines som sine hardeste konkurrenter. De har blitt tvunget til å sette ned prisene sine på strekningen.

Når JetBlue nå melder seg til kamp, blir livet straks tøffere for Norwegian. JetBlue er hjemmehørende i New York og det største selskapet som operer på ruter til Boston, som er et stort og viktig reisemål fra England.

Det er et lavprisselskap med en annen profil en sine amerikanske lavprisutfordrere, og er kjent for sin mer rausere service. Blant annet byr det på bedre benplass enn andre lavprisaktører, og gratis servering til alle. Det tilbyr gratis bredbåndsnett og har tv-skjermer i stolryggene. Den har også fått sin premium-kabin, Mint, som mange amerikanere omtaler som første klasse.

Hos Norwegian er man avventende til den nye konkurransen:

– Det er ikke unaturlig at flere flyselskap ønsker å tilby lavere priser, slik som oss, over Atlanteren. Vi kjenner ikke nok til planene til JetBlue og operasjonen deres starter ikke før om to år, så det er altfor tidlig å si mer nå, sier talsperson Astrid Mannion-Gibson i Norwegian til flysmart24.no

Det er imidlertid et visst håp for Norwegian at de slipper å fly vinge mot vinge med JetBlue.

I pressemeldingen etter offentliggjøring av de nye rutene sier selskapet at det ikke har avgjort hvilken flyplass det skal bruke i London.

Norwegian har bygd opp all sin satsing i London fra Gatwick-flyplassen. Hvis JetBue skulle velge Heathrow, vil det bety at lavpriskonkurrenten ikke går rett i strupen på Norwegian.

I dag flyr Norwegian to ganger daglig til New Yorks JF Kennedy-flyplass, og en gang daglig til Boston.

JetBlue skal bruke Airbus A321LR-fly på de nye Europa-destinasjonene, mens Norwegian bruker sine Boeing 787 Dreamlinere på rutene. Det er ventet at JetBlue senere vil ekspandere til flere europeiske byer som bl.a. Paris og Madrid.