Da Ole Magnus Rapp fikk beskjed om at SAS-flyet fra Alta til Oslo var kansellert, satte han seg bak rattet for å kjøre den 180 mil lange turen til hovedstaden. Turen tok 21 timer, og gikk via Finland og Sverige.
– Selvsagt litt slitsomt, men egentlig gikk det overraskende greit, forteller Rapp.
Rapps historie er bare en av de mange nødløsningene folk har blitt tvunget til å finne som følge av SAS-streiken. Men å kjøre bil i bortimot to døgn for å erstatte en flyreise som tar et par timer, hører nok til sjeldenhetene.
Selv om folk i vår nordligste landsdel er vant til lange avstander, er en biltur fra Alta til Oslo likevel såpass drøy at selv nordlendinger vil være forsiktig med å omtale det som «en liten snartur.»
Rapp og hans venninne Kirsten skulle ha fløyet med SAS fra Alta søndag kveld. Men lørdag tikket det inn en sms fra SAS om at flyvingen var innstilt på grunn av pilotstreiken som hadde brutt
Alternativene er ikke mange hvis man befinner seg i Finnmark. Det går som kjent ingen tog, og Norwegians flyvinger var utsolgt mange dager fremover. Det var viktig for dem å være i hovedstaden mandag.
– Jeg var i en venns 80-års dag lørdag da vi besluttet at vi skulle hive oss i bilen. Derfor la vi i vei klokken 06.10 søndag morgen. Turen gikk inn i Finland, via Sverige og tilbake inn i Norge ved Trysil, fordi dette er en rask vei. Å kjøre gjennom Norge var ikke noe alternativ, forteller Rapp.
Siden de var to kunne de veksle om å kjøre, så de klarte å gjennomføre den lange turen så å si uten stopp. De måtte fylle drivstoff et par ganger, men ellers satt en av dem bak rattet mens den andre sov eller de satt og småpratet.
– Vi skulle være på jobb mandag, begge to. Og det klarte vi, forteller Rapp. Klokken nærmet seg tre om natten før de kunne parkerte bilen utenfor huset i Oslo. Da hadde han og Kirsten tilbakelagt en avstand som bare er 10 mil kortere enn strekningen mellom Oslo og Milano.
Selv om det ble en høyst uvanlig løsning for de to streikerammede SAS-passasjerene regner han med at de vil få dekket sine merutgifter hos SAS. Selskapet gikk fredag ut med informasjon om at alle som finner løsninger på egen hånd – vanligvis billett med et annet flyselskap – skal få dekket ekstra utlegg inntil 300 euro.
Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, sier at selskapet oppfordrer folk som kan finne løsninger selv, om å gjøre det.
– Ekstra kostnader som berørte passasjerer får som følge av kansellerte SAS-fly kan de få refundert enten gjennom en reiseforsikring eller fra flyselskapet. SAS vil behandle slike saker i samsvar med det gjeldende lovverket, sier han.
Rapp skal sende epost til SAS med opplysninger om alternativet de valgte og vedlegg for alle utgifter.
– Jeg regner med at det går greit å få refundert denne løsningen, sier han.
Verre blir det med en langwekend-tur til Berlin som de to skulle ha fra onsdag. Også den turen skulle gå med SAS. Men, tirsdag kom beskjeden om at også onsdagens avganger er innstilt. 504 avganger av totalt rundt 700 avganger i Skandinavia er innstilt på grunn av streiken, og nye 47 000 reisende blir rammet.
Igjen er Rapp og hans venninne streike-rammet. Men denne gangen blir det ikke aktuelt å ty til bilen.
– Nei, nå blir det en hyggelig langhelg i Oslo i stedet for Berlin-tur, sier han.