SAS-streiken slutt – flytrafikken i gang fredag morgen

Pilotstreiken i SAS er slutt, og flyene vil etter hvert gå som normalt. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Streiken blant rundt 1500 piloter i SAS er slutt. Partene ble torsdag kveld enige om en ny treårig avtale. De første flyene, som har stått på bakken på grunn av konflikten, kan ta av fredag.

– Dette er en lettelse og vil skape ny stabilitet, Jeg vil be om unnskyldning til alle passasjerer som har blitt rammet, sier SAS-sjef Rickard Gustafson.

SAS har kunnet bruke tiden torsdag ettermiddag og kveld til å ta de praktiske grepene som skal til for å få flyprogrammet i gang fra tidlig fredag av. Det vil likevel ta noe tid før hele selskapets rutetrafikk kan gå som normalt. Gustafson selv anslo et døgn.

Flyene, som har stått parkert siden streiken startet, skal bemannes av ansatte som ikke befinner seg på jobb. De skal klargjøres og dessuten ha nødvendige forsyninger. Dette vil ta tid å få til for hele flåten, sa Gustafson på sin pressekonferanse ved 23-tiden torsdag kveld.

På nettsidene til SAS står imidlertid SAS-avgangene fredag morgen fra Oslo Lufthavn oppført som om de skal gå som planlagt, med tre avganger til Alicante, Chania på Kreta og København som de første.

I tiden frem til klokken 10 fredag formiddag er det bare ett fly, til Nice klokken 08.45 og Kristiansand klokken 09.30, som er innstilt. Også SAS’ ene oversjøiske rute fra Oslo, til New York klokken 11.10, er innstilt.

Streiken oppsto etter at meklingen mellom pilotene i Norge, Sverige og Danmark brøt sammen fredag. Streiken i Norge har omfattet flygere organisert i Norsk Flygerforbund og Parat.

Den nye avtalen gir pilotene en lønnsøkning på 3,5 prosent i 2019, 3 prosent i 2020 og 4 prosent i 2021.

– Vi har også fått på plass en turnusordning som gir en mer forutsigbar arbeidshverdag. Andelen piloter i gruppen med forutsigbar turnusordning økes fra 40 prosent til 60 prosent, sier Christian Laulund som er leder for SAS-pilotene i Norsk Flygerforbund.

Streiken ble iverksatt som følge av sterk uenighet om viktige deler av en ny kollektivavtale og om forhold som lønn og vaktbelastning for deler av pilotkorpset.

SAS har klart å finne løsninger for svært mange av de rammede passasjene som har vært sendt av gårde med andre flyselskap. For innenriksreisende har alternativet til en kjapp flyreise vært at de har måttet tilbringe timevis i buss til sine reisemål.

Ifølge analytikere skal SAS ha tapt inntekter på mellom 60 og 80 millioner kroner daglig. Den virkelige kostnaden er ventet å bli mindre fordi selskapet også har spart kostnader, bl.a. store utgifter til drivstoff og – ikke minst – lønn til streikende piloter.

Lik flysmart24.no på Facebook