SAS-ansatt laget kaos – bommet på flyplass med 112 mil

Turen til Thailand skulle vise seg å bli en trøblete tur på grunn av en billett-feil hos SAS. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da reisekonsulenten i SAS skulle hjelpe kundene med å bestille flyturen til Bangkok, skjedde tabben: Reisen ble bestilt fra flyplassen i Ålesund og ikke Alta, der kunden skulle reise fra.

Feilen koster flyselskapet nærmere 25 000 kroner i erstatning. Feilen gjorde at de reisende fikk en kaotisk feriereise til Thailand. De kom frem over et døgn forsinket.

Derfor har Transportklagenemnda for flyreiser bestemt at passasjerene skal ha en klekkelig kompensasjon for problemene. Den legger all skyld på SAS.

Saken har havnet i klagenemnda fordi SAS har avvist de fire kundenes krav om kompensasjon for forsinkelse.

Selskapet skyldte på at dårlig vær forårsaket at reisefølget kom så forsinket frem til Thailands hovedstad.

Det er klagenemnda helt uenig i. Den mener derimot at det var SAS som forårsaket problemene. Den har bestemt at hver av de fire reisende skal ha 600 euro i kompensasjon fra selskapet. Det er satser som er fastsatt i en egen EU-forordning.

Historien om denne ferieturen, som skjedde for litt over et år siden,  er nærmest en bekreftelse på at noen ganger går alt galt som kan gå galt.

Utgangspunktet var dårlig vær, som gjorde at SAS-flyet de fire skulle reise med om morgenen, ikke kunne gå ned i Alta kvelden før. Det førte til at SAS måtte finne en alternativ rute for dem, og det var da trøbbelet startet.

Hvis alt hadde gått etter planen, en reise via Istanbul, ville omrutingen ført til bare 15 minutters forsinkelse i forhold til opprinnelige reiserute.

Denne løsningen kunne de av praktiske årsaker ikke bruke, og derfor ordnet SAS en ny rute via London til dem.

Der var her tabben oppsto:

Konsulenten i SAS valgte da Ålesund som avreiseflyplass, ikke Alta. Det var en bom på hele 112 mil. Årsaken til denne forvekslingen blir ikke forklart. Navnelikheten på de to stedene fremstår ikke som dirkete slående, og flyplasskodene er også ganske ulike: ALF for Alta og AES for Ålesund.

Da de reisende fikk billettene fra SAS ble feilen oppdaget, men da var det for sent. I mellomtiden var flyet deres fra Alta blitt fullt, og en ny reiserute via London ble det alternativet de valgte.

Men det skulle bli mer trøbbel. Da de møtte opp i London for å reise med Thai Airways viste det seg at de ikke hadde bekreftede billetter på flyet til Bangkok. Til gruppens store overraskelse ble de avvist.

De måtte derfor vente en ekstra natt for å ta flyet neste dag. Etter mye om og men ble de booket på et fly dagen etter.  De nådde feriemålet sitt i Thailands hovedstad et døgn forsinket.

SAS har avvist gruppens krav om standardkompensasjon. Det hevdet at årsaken til forsinkelsen var at flyet ble hindret i å lande på grunn av dårlig vær i Alta. Det er i så fall forhold som er utenfor selskapets kontroll, og ikke berettiget økonomisk kompensasjon.

Flyklagenemnda har derimot en annen konklusjon og mener at reisefølget ikke ville ha blitt så forsinket hvis SAS hadde gjort jobben sin riktig.

Nemnda anser det som mest sannsynlig at avvisningen skyldtes en feil fra SAS som ikke hadde sørget for bekreftede billetter til reisefølget med Thai Airways.

– SAS klarte ikke å booke reisefølget helt frem til endelig bestemmelsessted eller hadde ikke skrevet om billettene korrekt. Vi er av den oppfatning at årsaken til forsinkelsen skyldtes en feil fra SAS og ikke en ekstraordinær omstendighet som ikke kunne vært unngått, konkluderer nemda.

Dermed blir det 600 euro i erstatning for de tre voksne og barnet som skulle på den lange reisen fra Finnmark til Thailand.