Taxfree-utsalg trues med bot: – Ulovlig alkohol-reklame

Disse merkene mener Helsedirektoratet er ulovlig alkoholreklame, og truer taxfree-butikken på Gardermoen med bøter. Foto: Helsedirektoratet

Merkelapper med «økologisk» og nyhet» på en vinhylle i taxfree-butikken på Oslo Lufthavn er ulovlig alkoholreklame. Det mener Helsedirektoratet som truer med bot hvis ikke merkelappene blir fjernet.

Det var under en uanmeldt kontroll i en av avgangsbutikkene på Gardermoen at kontrollørene kom over de to merkene på avdeling for franske viner.

På et grønt merke sto det «økologisk» om vinen, og på den andre var det en gul lapp som fortalte at dette  var en «nyhet.» Det, mener direktoratet, er helt klart ulovlig reklame.

Det førte til at direktoratet sendte en skarp advarsel til selskapet bak butikken.

Taxfree-selskapet Travel Retail Norway har svart og er sterkt uenig i at dette kan oppfattes som reklame. Det mener merkingen dreier seg om nøytral produktinformasjon.

I Helsedirektoratet vil man ikke vil kommentere saken, og heller ikke antyde noe om endelig utfall eller når en avgjørelse kan foreligge.

Jevnlige kontroller

– Vi har mottatt Travel Retail Norways merknader til vårt forhåndsvarsel om mulig brudd, men har ikke fattet endelig vedtak i saken ennå. Det skriver avdelingsdirektør Øyvind Giæver i Helsedirektoratet i en epost til flysmart24.no.

Det uanmeldte tilsynet fant sted i november. Det skjedde som et ledd i en kontrollvirksomhet som myndighetene driver for å påse at de som selger vin og brennevin gjør dette innenfor lovens grenser. Også Vinmonopolet får slike besøk.

Det var da kontrollørene kom til hyllen med franske viner at de oppdaget de to aktuelle merkene. De konkluderte med at dette var å anse som ulovlig. De tok bilde av vinen og merkene som et bevis.

I brevet skriver direktoratet at nøkterne, produktspesifikke opplysninger som gis på hyllekant, plakat eller oppslag i umiddelbar nærhet til produktet er ok.

«Vil fremme salg»

Det mener derimot at å benytte begrepene «økologisk» og «nyhet» på hyllekant foran alkoholholdige produkter er et brudd på reglene:

– Det er en type merking som går utover det vi definerer som produktopplysninger. Vi antar at hyllene er merket med det ønske å fremheve at dette er økologiske og nye produkter, skriver man og fortsetter:

– Om det gjøres i markedsføringsøyemed, med den hensikt å øke salget er uvisst, men vi mener at hensikten er å fremheve produktet fremfor andre, skriver direktoratet.

Merkene blir stående

I Travel Retail Norway (TRN) er kommunikasjonssjef Haakon Dagestad klart uenig med direktoratet. Merkene står fortsatt i hyllen, og det vil de gjøre til det faller en endelig avgjørelse i saken, opplyser han til flysmart24.no.

Dagestad skriver at bruken av begrepet økologisk er en nøktern faktaopplysning som relaterer seg til fremstillingsmåten for produktet. Selskapet mener det klart faller innenfor unntaket mot reklame.

– Økologisk henspiller på produktets tilvirkning, som det eksplisitt er angitt at det kan gis opplysninger om i alkoholforskriften. Merkingen som økologisk og nyhet er en kategorisering på lik linje med informasjon om opprinnelsesland og farge, mener Dagestad.

Produktinformasjon

Han tilbakeviser også at bruken av order «nyhet» på et produkt kan sies å være alkoholreklame:

LES OGSÅ: Charterflyet til Gardermoen var minuttet fra katastrofe

– Det er klart en nøktern produktspesifikk opplysning. Opplysningen om at produktet er nytt i sortimentet eller ny på markedet er en faktaopplysning. Det på lik linje med at det er tale om rød eller hvit vin, pris og bruksområder, mener han.

Direktoratet har hatt flere kontroller av taxfree-butikkene, og slått til mot det man har ment har vært ulovlig fremheving av enkelte produkter, og ulovlig merking på vinflasker.

I sistnevnte tilfelle måtte TRN sette ansatte til å dekke over merkene med egne klistremerker. Dette pågikk i flere måneder.

Lik flysmart24.no på Facebook