Norwegian øker sin internasjonale satsing, og det gjør at selskapet om kort tid kan skryte av å ha et rutetilbud ingen andre flyselskaper i verden kan konkurrere med dem om.
Det norske lavprisselskapet åpner i løpet av høsten en fast ukentlig rute til verdens sørligste kommersielle flyplass.
Den ligger i byen Ushuaia, en av verdens sørligste byer – helt på sørspissen av Argentina.
Samtidig har Norwegian også rute til verdens nordligste kommersielle flyplass, på Svalbard.
Denne kombinasjonen er det ingen andre flyselskap som kan oppvise maken til. Mellom de to yttergrense-flyplassene er det 15 740 kilometer.
Sjefen for Norwegian i Argentina, legger ikke skjul på at han er stolt:
– Dette blir en milepæl av global karakter, sier Ole Christian Melhus som har posisjonen som administrerende direktør i Norwegian Air Argentina.
Avstanden i flytid er også ganske likt mellom avreiseflyplassene. Mens det for eksempel tar 3 timer å fly non-stop fra Oslo til Longyearbyen, tar det rundt 20 minutter lenger å fly fra Buenos Aires til Ushuaia.
Byen har rundt 60 000 innbyggere, og er hovedstaden i provinsen Tierra del Fuego, som også har verdens sørligste jernbane.
Byen har hatt den tvilsomme æren av å være straffekoloni for landets verste fanger. For mange Hurtigruten-passasjerer er den velkjent som utgangspunkt for cruise til Antarktisk-halvøya.
Norwegian, som gikk inn i det nyåpnede innenriksmarkedet i det søramerikanske landet i fjor, har fått tøff konkurranse som ukjent nykommer.
Flere andre selskaper meldte seg også på startbanen da markedet ble åpnet for fri konkurranse. Dette presset marginene i et marked som ikke er veldig betalingsdyktig. I vår sa Norwegians nye finansdirektør, Geir Karlsen, at selskapets Argentina-eventyr ville være over i høst hvis det ikke kunne vise til overskudd på driften.
Nå setter Norwegian inn flere fly, og dobler satsingen i landet fra dagens seks. De går til Cordoba, Mendoza, Iguazú, Salta, Neuquén og Bariloche. I tillegg flyr Norwegian til London Gatwick fra Argentinas hovedstad.
Utvidelsen til høsten har åpnet for rute til Ushuaia, og selskapet legger opp til at alle de nye rutene skal være i drift fra september.
Melhus sier til selskapets egen argentinske presseservice at de økonomiske resultatene har bedret seg i Argentina.
– Dette er veldig gode nyheter. Vi har sett stadig bedre resultater i salget vårt den senere tid, og driften vil være lønnsom om kort tid. Noen endringer og optimaliseringer i vårt flyprogram har gitt en svært positiv effekt, sier Melhus.