Et Boeing 737 MAX-fly fra Norwegian ble tirsdag nektet fly inn over tysk og fransk luftrom. Flyet måtte gjøre vendereis da det var på vei inn i Tyskland, og i stedet lande i Frankrike. Flyet står fortsatt i Frankrike.
Flyet er blant de 18 maskinene som Norwegian har vært tvunget til å sette på bakken på grunn av det globale flyforbudet fra i mars.
Flyet har stått parkert i Malaga i Spania, og skulle flys til Stockholm. Dette dreier seg om en såkalt posisjoneringsflyving, som er unntatt for flyforbudet.
Hendelsen skjedde tirsdag. Den blir bekreftet overfor flysmart24.no av senior kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Tonje Næss onsdag.
– Vi hadde alle nødvendige godkjenninger fra europeiske luftfartsmyndigheter (EASA) og Eurocontrol til å gjennomføre en såkalt posisjoneringsflyvning mellom Malaga og Stockholm. I tillegg har svenske luftfartsmyndigheter gitt oss tillatelse til å lande på Arlanda i Stockholm, sier Næss.
Hun forteller at da flyet var i luften og på vei inn i tysk luftrom tirsdag, fikk Norwegian en melding som endret flyvningen:
– Da sendte tyske og franske luftfartsmyndigheter ut en melding om at ingen Boeing 737 MAX’er får fly gjennom deres luftrom, selv om EASA allerede hadde gitt oss tillatelse. Franske luftfartsmyndigheter ba oss så lande sør for Paris. Vi venter nå på tillatelse fra franske myndigheter til å få lette og fortsette mot Sverige, forteller Næss.
Næss sier at det dreier seg om en såkalt posisjoneringsflyvning.
-Den gjennomføres fordi vi ønsker å ha så mange fly som mulig på samme sted når flytypen blir godkjent for kommersiell trafikk slik vi raskere kan få de på vingene igjen. Posisjoneringsflyvninger av MAX’er er ikke uvanlig og det er mange andre flyselskaper som også har gjennomført posisjoneringsflyvninger tidligere, sier Næss.
Flyet hadde kun besetning og ingen passasjerer om bord.
Da flyet ikke fikk fly over tysk luftterritorium, måtte mannskapet sirkle rundt ved den tyske grensen. Etter hvert besluttet mannskapet om bord å snu og heller ta flyet ned på flyplassen i Paris-Vatry.
Selv om posisjonerings-flyving er tillatt med flytypen, har medlemslandene likevel anledning til å forby også overflyvning av flytypen.
MAX-flyene har vært satt på bakken over hele verden etter to ulykker med den samme flytypen, i Indonesia og Etiopia.
Det er uklart når flytypen kan få tilbake sertifiseringen. Det har vært spekulert i at MAX-flyene kan være i luften igjen i løpet av august.