Bjørn Kjos går av etter 17 år som konsernsjef i Norwegian. Den fargerike konsernsjefen skal fortsatt ha en sentral rolle i selskapet som rådgiver for styret og styrets leder.
Finansdirektør Geir Karlsen går inn i rollen som fungerende konsernsjef, skriver selskapet i en pressemelding torsdag morgen.
Kjos har lenge signalisert at han ønsket å gå av, og torsdag sa han at han og styreleder Bjørn Kise allerede for et par år siden bestemte seg for at nå var det nok.
Kjos har sagt at han har hatt jobben som Norwegian-sjef på overtid. Han har fortalt at han satset på at Norwegian skulle bli bare et lite innenriks-selskap da han startet i 2002.
I dag er det verdens tredje største lavprisselskap. Mye av æren for det tilskrives nettopp Bjørn Kjos og hans uredde lederstil. Kjos har blitt beskylt for å ta for store sjanser med å utvide for raskt og satse for dristig på langdistanse-rutene.
Arbeidet med å finne en ny konsernsjef startet i styret for fire uker siden. Styreleder Nils Smedegaard sa dette da han takket av Kjos torsdag morgen:
-Du har revolusjonert flyreisen. Norwegian hadde aldri vært det samme uten deg.
Bjørn Kjos sier selv dette i pressemeldingen torsdag:
– Jeg har stor tillit til at styret kommer til å rekruttere en godt kvalifisert konsernsjef til å lede Norwegian videre sammen med resten av toppledelsen. Den neste konsernsjefen har en utrolig spennende jobb i vente og jeg er glad for at jeg nå kan gi stafettpinnen videre, mens jeg selv kan konsentrere meg om noen utvalgte prosjekter som vil være av stor betydning for Norwegian fremover. Som jeg har uttalt mange ganger er det ikke naturlig å sitte som konsernsjef når man har gått inn i 70-årene, sier avtroppende konsernsjef Bjørn Kjos.
I løpet av de 17 årene Bjørn Kjos har vært konsernsjef har Norwegian vokst fra et lite, innenriks flyselskap med 130 ansatte og fire fly, til et globalt, prisvinnende lavprisselskap med over 11 000 ansatte over hele verden og en flåte på 162 fly.
Norwegian har under Kjos’ ledelse også bygd opp en omfattende langdistanseoperasjon med over 60 interkontinentale ruter. Norwegian er nå det største utenlandske flyselskapet i New York-området. I fem år på rad har SKYTRAX kåret Norwegian til verdens beste lavprisselskap på langdistanse.
Etter mange år med kraftig vekst, store investeringer og global ekspansjon endret Norwegian strategi fra vekst til lønnsomhet i 2018. Selskapet skriver at veksten fremover vil avta og selskapet vil høste av de investeringene som er gjort.
Styreleder Smedegaard sier han vil ta en mer aktiv rolle i Norwegians ledelse. Endringene er gjeldende fra i dag, 11. juli.
– Jeg er svært glad for at Bjørn fortsatt vil ha en sentral rolle i Norwegian som rådgiver for styret og meg selv. Også fremover vil vi få glede av Bjørns omfattende nettverk og dyptgående kunnskap og erfaring fra internasjonal luftfart når selskapet nå har endret strategi og gått inn i en ny fase fra vekst til lønnsomhet. Prosessen med å rekruttere en ny, permanent konsernsjef er i gang, sier styreleder Niels Smedegaard.