Bløffer om norsk forsikring – kan koste deg tusener

Det er lett å si ja til unødvendig forsikring når du skal leie bil i utlandet. Illustrasjonsfoto: Knut-Erik Mikalsem

Mange leiebilkunder blir lurt til kjøpe ekstra og svindyre forsikringer når de leier bil i utlandet. Det er spesielt én påstand utleierne bruker for å vri noen ekstra kroner ut av kunden på.

Det handler om å sikre seg mot det som kanskje er det aller største usikkerhets- og stressmomentet for alle som leier bil: At utleieren skal finne skader på bilen etter leieforholdet.

Derfor er det ikke uvanlig at utleiefirmaet vil prakke på kundene ekstra forsikring for å dekke egenandelen ved slike skader.

Hvis kunden svarer at vedkommende allerede har dekning for dette i sin reiseforsikring hjemmefra, er en vanlig påstand:

– Din norske forsikring gjelder ikke i vårt land, du må kjøpe ny her hos oss.

Denne påstanden har vippet mer enn én nordmann av pinnen, og fått folk til å kjøpe forsikring for tusenvis av kroner.

– Helt unødvendig, sier informasjonssjef i Europeiske Reiseforsikring, Sigmund Clementz, til flysmart24.no.

Han avviser at noen sider med reiseforsikringen ikke gjelder i utlandet. Han sier at man som kunde skal ta påstander om dette «med en stor neve salt.»

– Egenandelforsikringen gjelder selvsagt også i utlandet. Men i en stresset situasjon og der man får vilkårene presentert på et fremmed språk, kan mange lett bli usikker og kjøpe en ny forsikring. Dette selv om man allerede er dekket for det samme, sier Clementz.

Han sier at det er en enkel måte å unngå å bli lurt på. Det er å bruke noen minutter før man reiser til å sjekke hva som dekkes av reiseforsikringen:

– Du gjør tingene enklere for deg selv om du gjør denne jobben før du leier bil. Det er selvsagt viktig å forsikre deg om at egenandel ved skade er dekket. Det er også viktig å sjekke ansvarsforsikringen slik at man ikke kommer opp i trøbbel om det verste skulle skje og man kjører på og skader noen, sier Clementz.

Han har denne generelle anbefalingen: Bruk god tid på nettet for å sette deg inn i forsikringsdekningene og vilkårene hos leiebilfirmaet før du reiser.

Hos Ferie Europa, som håndterer norske forbruker-klager i EU-landene, har man laget en egen rådgivning for de som skal leie bil i utlandet.

De ber deg si nei til alle ekstra forsikringer og produkter du ikke vil ha. – Hvis du på forhånd har bestemt deg for at du ikke skal kjøpe noe i skranken, så ikke la deg presse. Husk at personen som står bak disken er en selger, skriver de.

Her blir man imidlertid gjort oppmerksom på at det kan oppstå problemer dersom man ikke aksepterer utleiebyråets ekstra forsikring:

-Hvis du velger å ikke kjøpe leiebilselskapets egne ekstraforsikringer kan de ofte kreve at et høyere beløp må reserveres på ditt kredittkort. Dette er helt normalt, og er leiebilselskapets sikkerhet. Hvis du ikke har dekning på kortet vil de da nekte deg bilen med mindre du kjøper ekstraforsikringene. Sørg derfor for å ha med et kredittkort, med dekning, heter det på Forbruker Europas nettsider.