Pilot: – Beveger seg mot ytterkant av marginene

De skuelystne nede til høyre i bildet er ikke mange metrene unna det landende British Airways Embraer E190-flyet på Skiathos. Foto: YouTube

Denne landingen på den greske ferieøya Skiathos vekker oppsikt selv hos erfarne flyvere. Flyet kommer inn over flyplassen med bare noen meters klaring. Det kunne fort ha gått galt.

– Her kan vi nok si at flyvningen beveger seg mot ytterkant av marginene, sier lederen for sikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, til flysmart24.no.

Bildet ovenfor av et landende British Airways-fly er tatt fra en ny video som ble publisert på YouTube for bare noen dager siden. Videoen, som vises nederst i artikkelen, har blitt sett av nærmere 3 millioner på noen få dager.

Videoen viser flyet som stryker over det skuelystne publikum med bare noen få meters klaring. Så tar det bakken helt i den ene enden av flystripen. Det bremser med all kraft, for rullebanen er ikke mer enn  1 628 meter lang.

Det gjør at pilotene må utnytte hver meter av den når de skal lande. De suser rett over hodene på folk før de setter hjulene på asfalten. Andre fly som vises på videoen når de tar bakken, lander alle mye lenger inn på flyplassen.

– Folk som satt nær landingen falt ned fra muren ved flyplassen, skriver videofotografen, Martin Bogdan, om BA-flyet. Han har sikret seg opptak av akkurat denne landingen fra flere vinkler.

Den norske lederen for sikkerhetskomiteen i Flygerforbundet, Skatval, er en erfaren pilot. Han er ikke bare begeistret over det han ser:

– Her er det øyensynlig en landing i finvær på en kort rullebane. For et utrent øye kan det se ut som f.eks. et vindkast kan ha brakt flyet så langt ned på profilen (en tenkt linje ut og opp fra planlagt landingspunkt. red. anm.) at det har fått «touchdown» før rullebanen starter. Slike utfordringer skal være vurdert av pilotene i forbindelse med planlegging av innflygingen. Standardprosedyrer hos de fleste selskaper ville ha medført en avbrutt innflyging hvis en kommer såpass lavt under sin planlagte innflygingsprofil, mener Skatval.

Han har selv erfaring fra denne flyplassen, og andre krevende flyplasser

– Ja, jeg har landet både på Skiathos og andre flyplasser som stiller med ulike utfordringer. Ikke bare slike som vi påtreffer i Egeerhavet. Desto viktigere er at mannskapet i cockpit er konsentrert om sine oppgaver, følger prosedyrer og benytter seg av sine opparbeidede erfaringer. Dristighet hører ikke hjemme i en trafikkflygers vokabular, sier Skatval.

Det er absolutt ikke bare landinger som trekker skuelystne til flyplassen på Skiathos. Publikum kommer svært tett på også fly som skal ta av. Det er ikke ubetinget ufarlig. Lufttrykket fra motorene er ofte så kraftig at det nesten blåser folk på havet.

Derfor er det også satt opp et skilt om denne faren på gjerdet på denne delen av flyplassen.

Fordi rullebanen er så kort må pilotene kjøre motorene på full styrke for å få tatt av.

Siden det er mulig for tilskuerne å stå tett inntil flyplassgjerdet, er det mange tilskuere som benytter denne anledningen til bokstavelig talt å komme tett på flyene.