Koffert lå på flyplassen i en time – ansatte kjørte forbi

Kofferten hadde ramlet av en bagasjevogn på Oslo Lufthavn. De ansatte brydde seg ikke, men kjørte bare rett forbi. Foto: Ragna Berg Rolness

I over en time lå kofferten henslengt ute på flyplassen på Gardermoen. Ansatte kjørte forbi hele tiden, men ingen stanset for å plukke den opp. – En skammelig holdning, mener flypassasjer. Nå tar Oslo Lufthavn saken opp med selskapet.

Episoden viser at selv om folk betaler dyrt for å få med seg kofferten på flyet, er det ingen garanti for at den kommer frem med samme fly som kunden.

Kofferten som flypassasjer Ragna Berg Rolness så ligge ute på flyplassen på Gardermoen her om dagen kom garantert ikke frem sammen med passasjeren.

Hun var på Oslo Lufthavn og på vei hjem til Florø fra ferie da hun ble oppmerksom på kofferten som åpenbart hadde falt av en bagasjevogn. Hun regnet med at den raskt ville bli plukket opp, for det var stor aktivitet utenfor der hun satt.

Slik skulle det ikke gå.

– Sjokkerte så vi ansatte som bare kastet et blikk på kofferten, forteller hun til flysmart24.no.

Riktignok var det mange kjøretøy som fraktet bagasje frem og tilbake til flyene. Mange kjørte frem og tilbake der den lå, men ingen ansatte plukket kofferten som lå ute på flyplassen. Flere sjåfører stoppet til og med opp for å se på kofferten, men uten å ta den med seg. De bare kjørte videre.

Andre igjen jobbet med bagasjevogner like ved og registrerte at kofferten lå der. Heller ikke de brydde seg.

Første etter en times tid ble den tatt opp.

Berg Rolness er skremt over den likegyldige holdningen som bagasje-arbeiderne på Oslo Lufthavn viste denne dagen:

– Dette er både sjokkerende, utrolig unødvendig og flaut, sier Berg Rolness. På Oslo Lufthavns Facebook-siden klemmer hun til:

– Her er noen reist på tur og får ikke bagasjen sin fordi ingen ansatte som passerer Gate A14 og A15 gidder å bry seg! Det er en skam spør du meg, og det er ikke bare jeg som ser det!

Innlegget ble liggende ubesvart mange dager. Først da flysmart24.no tok kontakt med Oslo Lufthavn noen dager senere fikk hun svar.

Nå beklager kommunikasjonsrådgiver Nora Hoberg Prestaasen i Avinor episoden med kofferten, og sier at flyplassens ordre til ansatte er klar:

– Dette er vi selvsagt ikke fornøyde med og noe vi i Avinor tar opp direkte med handlingselskapene på Oslo lufthavn. Dessverre skjer dette innimellom og vi jobber kontinuerlig sammen med handlingselskapene for å sørge for at kofferter som blir liggende slik skal plukkes opp av første kjøretøy, sier Prestaasen til flysmart24.no.

Det samme har skjedd før.

Flysmart24.no omtalte en liknende hendelse i oktober i fjor der en vennegjeng ble vitne til akkurat det samme som Berg Rolness:

En koffert faller av en bagasjetralle og ble liggende i 45 minutter før den blir plukket opp. Også den gangen var det mange ansatte som sjekket trillebagen, men som bare lot den være.

Mediesjef ved Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen, sa da at episoden allerede var tatt opp med det ansvarlige selskapet som håndterte den aktuelle bagasjen;

– Dette er vi ikke fornøyde med og tilbakemeldingen fra den reisende er tatt inn i de daglige koordineringsmøtene vi blant annet har med handlingselskapene, sa Andersen for noen måneder siden.

Lik flysmart24.no på Facebook