Mistet flyet og måtte kjøpe ny billett – dette var tabben

Passasjeren mistet avgangen til Tel Aviv med Norwegian. Det kostet henne dyrt. Foto: Norwegian

Kvinnen skulle reise på langtur med Norwegian, men fant ingen direkte-fly. Derfor måtte hun kjøpe to separate billetter. Det var da hun gjorde tabben.

Hun skulle reise fra Haugesund til Tel Aviv via Oslo, men mistet flyet til Israel fordi flyet til Gardermoen ble kansellert. Hun måtte da kjøpe ny billett til Israel. Hun kunne ha fått ny billett gratis.

Det ble derfor en kostbar lærepenge for den reisende. Kvinnen har forsøkt å få erstatning ved å klage saken inn for Transportklagenemnda for flyreiser, men til ingen nytte.

Norwegians regler er klar: Du må sørge for at det er minst to timer mellom avgangene når du skal fly flere distanser, og du ikke har gjennomgående billett. Å ikke ta hensyn til dette, kostet kvinnen tusenvis av kroner.

Saken har sitt utgangspunkt i en reise der det ikke var mulig å reise direkte. Kvinnen måtte via Oslo. Vanligvis er slik turer mulig å bestille som en gjennomgående reise. Da er det flyselskapet som sørger for at passasjeren kommer helt frem, og sørger for nye billetter hvis det oppstår noen problemer.

Siden selskapet ikke tilbød gjennomgående billett for denne reisen kjøpte hun to separate billetter i stedet: En fra Haugesund til Oslo, og en fra Gardermoen til Tel Aviv. Alt med Norwegian.

Kvinnen kom ikke til Oslo tidsnok til å nå avgangen fra Israel fordi flyet hans fra Haugesund ble innstilt på grunn av dårlig vær. Dermed måtte hun reise noen dager senere til Tel Aviv. Hun krevde derfor 600 euro i EU-kompensasjon for forsinkelsen og dekket ekstrautgifter til ny billett.

Begge deler avviste Norwegian blankt.

Reiseplan hennes viste at hun ikke hadde sørget for å gjøre slik Norwegians krever – å  sikre at det er minst to timer mellom flyvingene når man ikke kjøper gjennomgående billett. Billettene til kvinne viste at det bare var 1 time og 25 minutter mellom ankomst Gardermoen og avgang Tel Aviv.

Derfor ville ikke Norwegian hjelpe henne med ombooking til ny avgang. De krevde at hun kjøpte ny billett, og heviste til selskapets regel.

– Dersom kunden bestiller to separate billetter med tid i transitt på mindre enn to timer, gjøres dette på eget ansvar. Klager må selv stå ansvarlig for de kostnader som oppstod som følge av hendelsen, mente selskapet når de aviste alle henne krav.

Hun godtok ikke avslaget, og sendte saken inn til flykalgenemnda. Det hjap lite. Også nemnda henviste til denne regelen da den besluttet at kvinnen ikke skulle få medhold i klagen om å få 6 000 kroner i erstatning og dekke ekstrautgiftene til ny billett.

Hos Norwegian henviser kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion Gibson til denne regelen, som forteller at det faktisk er mulig å få hjelp med nye billetter selv om man har kjøpt en reise «som ikke henger sammen» i en felles booking.

Vilkåret er da at kunden har sørget for å ta hensyn til Norwegians råd om tilstrekkelig tid mellom avgangene.

Den sier at dersom kunden har hatt minst 120 minutter mellom flyvningene, og forhold på Norwegians side medfører at passasjeren ikke rekker videreforbindelsen, kan kunden kontakte selskapets kundesenter for ombooking.