Nektet å godta krav om ekstra gebyr – det lønte seg

Wizz Air krever at du sjekker inn før du kommer til flyplassen. Glemmer du dette, koster det deg gebyr. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da den store gruppen ankom flyplassen for å reise til Polen ble de helt uventet avkrevd et gebyr på over 3  000 kroner. – Fullstendig uhørt, mente de. Gruppen tok opp kampen mot det uventede gebyret.

Det lønte seg. Nå har gruppen fått fullt medhold i Transportklagenemnda for flyreiser som mener det får være grenser for gebyrkrav.

Nemnda har derfor bedt flyselskapet om straks å refundere hele summen.

Saken dreier seg om gebyret det viser seg at det ungarske lavprisselskapet Wizz Air avkrever passasjerer som ikke har sørget for å sjekke seg inn på flyreisen før de kommer på flyplassen.

Gruppen på ni ante ikke noe om dette kravet da de troppet opp på flyplassen i Stavanger for å dra til Polen.

De hadde fått flere mailer om den forestående turen fra flyselskapet.

Likevel, ikke med ett ord nevne Wizz Air at de måtte sjekke inn hjemmefra. Heller ikke at det ville koste penger hvis de skulle gjøre dette på flyplassen.

Andre selskaper som krever gebyr for slike tjenester, informerer i god tid om denne regelen. Dette gjelder bl.a. hos Ryanair. Dette selskapet purrer også på innsjekking hvis det er passasjerer som ikke har sjekket inn før reisedagen.

Det skjedde ikke hos Wizz Air. Gebyret det tar for de som glemmer dette er ikke snaut heller: 350 kroner per person.

Med ni personer i gruppen måtte de punge ut 3 150 kroner, selv om de aldri så mye protesterte da de kom til flyplassen på Sola.

Skulle de få slippe om bord, måtte de betale først. Derfor følte de seg tvunget til å betale.

Gruppen henviste til mangelfull informasjon om reglene når de etterpå krevde pengene tilbake fra Wizz Air. Selskapet på sin side henviste til at gruppen hadde bekreftet at de godtok reisevilkårene da de bestilte billettene. Dermed, mente selskapet, hadde ikke nordmennene har krav på noe som helst.

Det er akkurat dette punktet flyklagenemnda har grepet fatt i:

Det viser seg at kravet om å sjekke inn på forhånd kun er nevnt som et par punkter i en lang tekst hvis man klikker seg inn og ser på selskapets mange reisevilkår. Teksten finnes kun på engelsk.

Dette er absolutt ikke akseptabelt, mener nemnda. Den skriver i sin beslutning at kravet om å sjekke inn før man kommer på flyplassen er såpass uvanlig og med så st0re konsekvenser at selskapet bør opplyse tydelig om dette.

Når vilkåret kun står oppført som et par punkter i selskapets befordringsvilkår, mener nemnda at det ikke er nok.

– Nemnda er av den oppfatning at opplysningen om nødvendigheten av å sjekke inn online på forhånd og skrive ut ombordstigningskortet for å unngå å betale et relativt høyt gebyr, burde vært gitt på en langt klarere og mer lettfattelig måte enn tilfellet var her, slår nemnda fast.