Skal dirigere fly som lander 70 mil unna

Slik vil flyveledernes utsikt over flyplasser i det fjerne kunne arte seg. Foto. SAAB

Avinor er i gang ned å innføre fjernstyrte flyplasstårn på en rekke lufthavner i Norge. Det betyr at landinger og avganger bl.a. må følges visuelt gjennom kameraer som er plassert rundt om på flyplassene.

På de lufthavnene som ligger lengst unna, på kysten av det nordlige Finnmark, er det 70 mil mellom flyet som lander og den som skal overvåke og kontrollere landingen. AFIS-fullmektigen, som skal levere innflyvningstjeneste til pilotene, befinner seg i Bodø.

Det tilsvarer avstanden fra Oslo til Stockholm, og nesten tilbake til Oslo igjen.

Tårnene legges ned

I Norge skal opptil 15 flyplasser få fjernstyrte tårn. For alle disse flyplassene vil fjernstyringen foregå fra Bodø. Tårnene på flyplassene vil bli lagt ned etter hvert, og overtatt av styring fra et eget senter i Bodø.

Det første flyet som ble ledet fra denne sentralen tok av fra Bodø og landet etter en knapp halvtime på flyplassen på Røst i Lofoten. Det skjedde for noen uker siden.

– Det fjernstyrte tårn-systemet fungerte optimalt, sa Jan Østby, leder for Remote Towers-programmet i Avinor Flysikring til Avinors pressetjeneste etter premieren.

Er det sikkert?

Men, hvor sikker er teknologien? Er det trygt å fly når flyplassen man skal lande på mangler kontrolltårn?

– Vi har vært involvert i arbeidet med fjernstyrte tårn helt siden 2007 og prosjektets spede begynnelse. Dette er et konsept som har kommet for å bli, og det må vi forholde oss til, sier lederen for Norsk Flygelederforening, Robert Gjønnes, til flysmart24.no.

Han mener imidlertid at det fjernstyrte systemet vil fungere best på små lufthavner:

– Vi mener helt klart at dette er et konsept som kan fungere godt på ukontrollerte lufthavner med lite, spredt, og da typisk ukontrollert trafikk. Vi mener det ikke vil fungere godt nok for kontrollert trafikk på kontrollerte lufthavner.  Dette blant annet med bakgrunn i både sikkerhet og funksjonalitet og kvalitet på det tekniske utstyret, mener Gjønnes.

Første godkjenning

Et viktig krav til fjernstyrte tårn er at det skal være like sikkert eller sikrere enn konvensjonelle tårn ved lufthavner. Dette har Luftfartstilsynet nå gitt sin første godkjenning for.

Han mener løsningen er sikker:

– Ja, sikkerheten relatert til driften og operasjonene av fjernstyrte tårn er ivaretatt. Dette er en forutsetning og her har Luftfartstilsynet ansvaret. Vi legger til grunn at Luftfartstilsynet har funnet at sikkerhetsnivået er godt nok på flyplassen som i dag er i drift med fjernstyring, sier Gjønnes.

Prosjektet skal gjennomgå omfattende tester. I løpet av de første ukene etter at det første flyet landet, satt det personell i tårnet ved Røst lufthavn for å observere trafikken, og følge med at alt fungerer som det skulle.

Avinor flysikring forklarer prinsippet med fjernstyrte tårn med at de som styrer trafikken på flyplassen sitter i et sentralt tårnsenter i stedet for i hvert enkelt tårn.

Der bygges det som blir verdens største fjernstyrte tårnsenter, hvor 15 norske lufthavner etter hvert skal ha sin tårntjeneste. Avinor startet prosjektet i 2012 og følgende 15 tårn ved lufthavner skal fjernstyres i første introduksjonsfase innen 2022:

Disse skal bli fjernstyrte

Røst, Vardø, Hasvik, Berlevåg, Mehamn, Røros, Rørvik, Namsos, Svolvær, Sogndal, Molde, Førde, Bodø og Lakselv. Den siste lufthavnen er ennå ikke besluttet.

Et annet flyplassanlegg uten eget kontrolltårn blir den nye flyplassen utenfor Sälen i Sverige, den skal også betjene vinterturismen i Trysil.

Flyene til denne flyplassen skal ledes av et kontrollsenter i Sundsvall. Det innebærer at de flygelederne som skal dirigere flyene opp og ned på flyplassen sitter 25 mil unna flyplassen.