Avvikler mange langdistanseruter – stanser Bangkok-flyvninger

En rekke langdistanseruter hos Norwegian blir stanset, bl.a. gjelder dette ruten fra Oslo til Bangkok. foto: Norwegian

Norwegian er tvunget til å gjøre en del endringer i langdistanseprogrammet for å spare penger. Dette betyr blant annet at ruten fra Oslo til Bangkok stanses fra neste vår, mens rutene fra Oslo til USA skal gå som oppsatt.

Det er Norwegian som selv kunngjorde endringene i en pressemelding som ble sendt ut onsdag formiddag.

Der skriver selskapet at endringene i flyprogrammet skjer som en del av Norwegians strategi om å gå fra vekst til lønnsomhet. Det innebærer at det blir flere avganger mellom en rekke europeiske og amerikanske storbyer.

Blant annet stanser selskapet alle langdistanseflyvningene fra Stockholm og København.

Stockholm og København rammes

USA-flygningene fra Oslo opprettholdes, mens rutene fra København og Stockholm til USA og Thailand avvikles. Ruten fra Oslo til Bangkok videreføres ikke til sommeren 2020. Sommerrutene starter 29. mars.

Rutene fra Oslo til Krabi og Oslo til Bangkok vurderes fortsatt for vinteren 2020, skriver selskapet i meldingen.

Hvorvidt Bangkok-ruten kommer tilbake i vinterprogrammet, sier selskapet ingenting om.

Norwegian skriver at selskapet de siste månedene har gått grundig gjennom det globale langdistansenettverket. Basert på etterspørselen i de ulike markedene kombinert med driftsutfordringene med Rolls Royce-motorene på selskapets Dreamliner-fly, avvikler Norwegian langdistanseflyvninger fra Stockholm og København fra 29. mars 2020.

Norge blir skjermet

USA-flygningene fra Oslo fortsetter som før. Selskapet skriver at det opplever stor etterspørsel på ruter fra store europeiske byer som London, Barcelona og Paris til en rekke destinasjoner i USA, og øker derfor antall avganger på flere av disse.

Det er også lansert nye ruter mellom Europa og USA den siste tiden for å møte den voksende kundemassen. Norwegian tilbyr nå 50 ruter mellom Europa og USA og er største utenlandske flyselskap i New York.

– Vi evaluerer kontinuerlig rutenettverket for å sikre at vi møter etterspørselen i markedet og ser frem til å tilby reisende på begge sider av Atlanteren flere valgmuligheter og gode priser. Samtidig ser vi at langdistansemarkedet til og fra Skandinavia er lite, sammenliknet med storbyer som New York, London, Los Angeles, Paris og Roma, sier Matthew Wood som har tittelen Senior Vice President Commercial.

Ikke stort nok

Han sier i pressemeldingen at Skandinavia er ikke stort nok til å opprettholde interkontinentale flyvninger både fra Oslo, Stockholm og København.

– Vi har i lengre tid hatt utfordringer med Rolls Royce-motorene på våre langdistansefly, som innebærer at vi må ha flere fly på bakken. Dette påvirker ruteprogrammet, sier Wood.