Etter Thomas Cook: – Nordmenn er ikke de beste gjestene

Manuel Fargas har drevet sin lille restaurant på sørvest-kysten av Gran Canaria i 24 år. Han tror det blir en vanskelig vinter. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Thomas Cook-konkursen har truffet mange populære feriemål i Middelhavslandene som en knyttneve. Over natten forsvant hundretusener av gjester. Hoteller har måttet stenge. Restauranter og butikker mister gjester og kunder. Jobber har blitt borte.

Mens konkursen traff Hellas på slutten av årets sesong, er situasjonen mange hakk verre i Spania. Verst ute er to av Europas mest populære ferieområder Mallorca og Kanariøyene. Spesielt Kanariøyene siden de er typisk vinter-destinasjoner.

Det har kostet den spanske regjeringen 8 milliarder kroner, som den sender til turistindustrien i ulik form for støtte. Hoteller må hjelpes over vinteren slik at de ikke stenger, men er klar for å ta imot nye gjester neste år.

«Et enormt tilbakeslag»

Landets nest største avis, El Pais, omtaler situasjonen som «et enormt tilbakeslag for turistindustrien» i de to områdene. Thomas Cook var en gigant og fløy inn 3 millioner gjester hvert år, to til Kanariøyene og en til Balearene.

At mange av disse ikke har kommet, merkes godt.

–  Ja, det er stillere her nå, sier Manuel Fargas. Han driver en liten restaurant i Patalavaca, på sørvestsiden av Gran Canaria. Det har han gjort i 24 år, men har hatt ulike jobber innen turistindustrien i 45 år. Han har sett opp og nedturer.

I år har det blitt litt stillere. Manuel merker det på flere måter:

Bussene er borte

– Det er færre gjester enn det pleier å være, det er tydelig å se. Og ute på veien her  er plutselig de mange Thomas Cook-bussene ikke å se lenger. De krydde rundt her før og betydde mye besøk og høy aktivitet. Nå er det bare de blå TUI-bussene tilbake. Det er ikke et godt tegn, sier Fargas til flysmart24.no.

Han er glad for at Ving-selskapene i Norden ble reddet og at nordmenn, svensker, dansker og finner kommer som normalt. Det har også betydd mye at det tyske flyselskapet Condor ble reddet fra å gå med i Thomas Cook-dragsuget, det sikrer også mange tyske gjester.

Likevel tror han det blir en hard vinter.

De spanske feriemålene er ikke som spøkelsesbyer, slik engelske aviser har skrevet at de har blitt etter konkursen. Det er fortsatt mye liv og røre, og god aktivitet flere steder.

Disse turistene savner han

Men én viktig turistgruppe er ikke så mange som vanlig. Engelskmennene. Vanligvis omtalt som både plagsomt dominerende og bråkete. Det er Fargas litt enig i.

Men:

– De er gode kunder. De bruker mye penger. Mye mer enn dere fra Norge og de andre landene i Skandinavia. For oss er britene svært viktige, sier Fargas.

Nordmenn ser gjerne på seg selv som «big spenders», vi har god økonomi og bruker mye penger når vi først drar til land med mer sol og varme enn vi har hjemme. Fargas er ikke helt enig:

– Dere bruker i alle fall ikke like mye penger ute. Når engelskmennene er ute for å spise middag skal de ha forrett, hovedrett og dessert. Og gjerne god vin og mye øl, og en brandy på toppen. Dere nordmenn spiser en hovedrett og kanskje en øl, og så stikker dere. Dere er hyggelige folk, men slikt blir det ikke så mye penger av, sier Fargas.

Vil ta tid

Han tror det vil ta et års tid før tingene er tilbake til normalen:

– Vi opplevde et tilbakeslag under finanskrisen i 2009. Det rammet de viktige markedene i Nord-Europa. Det gikk et år før vi var tilbake der vi var da krisen satte inn. Det samme vil nok skje denne gangen, tror Fargas.

Han tror nye selskaper vil komme inn og ta det markedet som Thomas Cook hadde.

Allerede har en stor del av flysetene som Thomas Cook sto for fra England, blitt kompensert av andre selskaper. Men det usikre er hvor hurtig engelskmennene vil være tilbake.

Mange venter ennå på å få tilbake pengene de hadde betalt til Thomas Cook, og har ikke råd til å kjøpe ny tur før tilbakebetalingen har skjedd.

– De kommer nok til våren. Jeg tror vi kommer til å slite denne vinteren, men så blir alt bedre igjen til neste år, sier Fargas.

Lik flysmart24.no på Facebook