SAS satser nytt på langdistanse, og har mandag presentert det første av i alt åtte helt mye langdistansefly. av typen Airbus A350. Flyene skal ha base i København, og skal brukes på langlinjer til USA og Asia.
Selskapets første leveranse har vært mye omtalt siden det ble vist frem på Airbus-fabrikken, men interiøret har vært holdt hemmelig. Selv ikke selskapets egne ledende ansatte har fått lov til å se det.
Mandag ble det vist frem for en spesielt invitert gruppe i København. Det skal ut på sin første ruteflyvning den 28. januar.
Bedre komfort
SAS presenterer det selv som verdens mest moderne og drivstoffeffektive langdistansefly. Med innovativ teknologi og design introduserer det en ny og mer miljøvennlig form for langdistansereiser til og fra Skandinavia, mener selskapet.
De nye A350-flyene byr på mer komfortable flyvninger, inkludert en kabin med helt ny type seter og spesialtilpassede SAS-løsninger. Flyet består ifølge SAS av det nyeste i aerodynamisk design og teknologi og som gir et uovertruffent nivå av driftseffektivitet.
Redusert utslipp
– A350 er en milepæl i den omfattende fornyelsen av SAS-flåten, som vil bestå av markedets mest avanserte og drivstoffeffektive fly. Med dette flyet reduserer vi drivstofforbruket med opptil 30 prosent reduserte karbonutslipp i forhold til forgjengeren. Det eksterne støyavtrykket vil dessuten bli redusert med 40 prosent. Sammen med den nye dekoren er A350 et symbol på en mer bærekraftig og konkurransedyktig fremtid for SAS, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.
SAS’ designere og teknikere har tatt for seg alle elementer av flyet. De har designet et interiør som forbedrer selskapets nåværede komfort. Samtidig er veksten minimert, og dermed reduseres karbonutslippene. Flere av funksjonene er basert på viktige tilbakemeldinger fra SAS’ kunder.
Plass til 300 passasjerer
– Flyet er en av våre største investeringer og gjør at vi kan tilby en enestående reiseopplevelse. Vi ser frem til å ønske passasjerene våre velkommen om bord på dette topp moderne flyet, sier Rickard Gustafson.
Artikkelen fortsetter under bildet
På hver flyvning kan til sammen 300 reisende og besetningen se frem til et kabinmiljø med dempet støynivå og dobbelt midtgang: Kabintrykket er ifølge SAS optimalisert med mer frisk luft, samt avansert kontroll av temperatur og fuktighet.
Flyet, som har fått navnet Ingegerd Viking, vil bli satt i drift som langdistansefly den 28. januar. Basen blir ved SAS-sentralen på København lufthavn, og det skal fly syv ruter det første året: Chicago, Beijing, New York, Tokyo, Shanghai, Hongkong og San Francisco.
SAS Business. 40 seter med en underholdningsskjerm på 18,5 tommer med høyere oppløsning, PC-kraft og USB med høy effekt, bedre leddforbindelser i setet, separat kontroll for å ta ned seteryggen, et nytt dobbeltbrettet nedfellbart bord med en holder for personlige enheter og mer slitesterk setepolstring.
SAS Plus. 32 seter som er av en helt ny type for SAS. De inkluderer en benstøtte der man kan hvile føttene, 13,3-tommers IFE-skjermer med høy oppløsning, PC-kraft og USB med høy effekt, samt en kabindeler som klart skiller kabinen fra resten av flyet. Reisende på SAS Plus og SAS Go får nyte godt av en spesiell snacksbutikk, som er designet for å oppfordre passasjerene til å ta seg en rusletur om bord for helsens skyld.
SAS Go. 228 seter med 11,6-tommers IFE-skjermer med høy oppløsning, USB med høy effekt, et dobbeltbrettet nedfellbart bord samt en vannflaskeholder. Flyet har også en «krysspassasje» i gangen midt i SAS Go, som både passasjerer og crew kan benytte seg av.
- LES OGSÅ: Gardermoen: – Taxisjåførene hånlo og ville ikke kjøre oss
- LES OGSÅ: Mallorca dumper prisene til sommeren – krise etter Thomas Cook
- LES OGSÅ: Flyansatte svært usikre om de vil jobbe på Max-flyene
- LES OGSÅ: Kjøpte gruppereise med sosialt samvær – var eneste deltaker