Nordmenn danker ut svensker og dansker på fly

Mange nordmenn vil betale ekstra for service og komfort på business class hos Singapore Airlines. Foto: Singaair

Singapore Airlines har ingen rute til noen norsk flyplass. Likevel er selskapet en betydelig aktør for norske reisende, med ruter både fra København og Stockholm.

Nå vokser salget av billetter i business class og preimium økonomi mer i Norge enn noen av de andre nordiske landene.

– Vi ser at Norge fortsetter å være det sterkeste markedet i Norden for forretningsreiser. Utviklingen generelt varierer naturlig nok fra måned til måned, men akkurat nå vokser salget i Norge faktisk mer enn både Danmark og Sverige, sier selskapets salgssjef for Norden, nordmannen Henrik Hanevold, til flysmart24.no.

Private koster på seg business-billett

Han sier at nordmenns valg av de dyre business class-billettene absolutt ikke bare gjelder de som reiser i jobben og som normalt får billetten dekket av arbeidsgiver.

Også privatfolk i Norge velger å sitte i de fremste delene av flyet når de skal reise på ferie.

– Ja, nordmenn flyr stadig mer business class og premium economy. Salget i begge disse klassene vokser faktisk vesentlig mer enn økonomiklasse. Business er fortsatt langt større enn premium economy, men sistnevnte vokser kraftig. Norske kunder er generelt kjøpesterke og villige til å betale for å reise mer komfortabelt. Dette ser vi spesielt for reiser til Australia og New Zealand hvor man skal tilbringe omtrent et døgn om bor. Litt ekstra komfort spiller en stor rolle, sier Hanevold.

Snart nye kampanjer

Singapore Airlines’ vekst i Skandinavia skjer til tross for at konkurransen om kundene som skal til Asia, Australia og New Zealand aldri har vært skapere enn den er i dag. En rekke andre selskaper  – blant dem Qatar Airways, Emirates og Turkish Airlines – har rute fra Oslo Lufthavn og sender nordmenn dit de skal med stort sett bare en mellomlanding.

Billett-kampanjene er derfor svært populære i Norge. Nå er tiden kommet der det braker løs igjen:

– Neste store salg på flybilletter kommer rundt nyttår når mange flyselskap tilbyr gode priser, og da venter vi å se trenden fortsette med mange bookinger i business og premium ecnomy, sier Hanevold.

For selskapet er Singapore en viktig destinasjon for forretningsreisene, mens ferie- og fritidsreisende ofte flyr videre. De mest populære «norske» destinasjonene utenom Singapore er Bali, Sydney, Cebu, Brisbane, Auckland, Melbourne, Manila og Phuket.

Vraker Arlanda, velger Heathrow

Et annet fenomen er med på å prege nordmenns flyreiser via Changi-flyplassen i Singapore. Fordi det ikke  fins noen direkte rute fra Oslo Lufthavn dit må nordmenn derfor reise via flyplassen i et av våre naboland. Selskapet har avganger både fra Stockholm og København.

Det vil si – flere nordmenn velger heller å fly sørvestover til London Heathrow for så å reise til Singapore, enn å fly østover til Stockholm og så ta direkteflyet derfra til Singapore.

Nonstop-ruten fra København er i en egen klasse hva popularitet blant nordmenn angår, men Stockholm må finne seg i å stille bak London for nordmenns flyreiser med selskapet.

Daglige avganger

Hanevold, gir denne forklaringen på at nordmenn velger London foran Arlanda:

– Ruten fra Stockholm har som et stopp i Moskva på veien. Med et ekstra stopp blir den naturlig nok ikke fullt så attraktiv for nordmenn, sier Hanevold.

Fra nyttår får ruten fra København daglige avganger. Singapore Airlines er da oppe på totalt 12 avganger per uke fra Skandinavia.

Rute fra Norge ennå i det blå

– Dette representerer en stor økning sammenlignet med at vi kun fløy tre ganger i uken før vi gikk inn i et joint venture med SAS i 2013. Siden da har vi økt til først fem og nå syv avganger per uke fra København, vi har lansert Stockholm og vi har introdusert topp moderne A350 på begge rutene.

Og Norge, det gode markedet for selskapet?

– Det finnes per i dag dessverre fortsatt ingen konkrete planer om å lansere rute til Oslo. Hovedkontoret følger med på markedet og vi skal ikke se bort fra at det kan skje en gang i fremtiden. Så mye mer konkret enn det kan jeg dessverre ikke være, sier Hanevold.