Største SAS-satsingen i Norge på over 30 år

De nye SAS-flyene Airbus A32neo har lavere drivstoff-forbruk enn sine forgjengere. Det betyr mer klimavennlig drift, mener informasjonssjef Knut Morten Johansen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS står i 2020 foran en nysatsing i Norge som vil bli den største på over 30 år. I løpet av få år skal hele flåten av Boeing-fly her i landet byttes ut med fabrikknye Airbus-maskiner.

– Vi har ikke tatt et større løft i Norge siden Janne Carlzons tid i SAS, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen til flysmart24.no.

Det var i årene 1983 til 1991, en epoke som mange vil betrakte som den beste i selskapets historie.

Byttes ut ett etter ett

Nå står selskapet foran et nytt milliard-løft og det skal skje i Norge. De eksisterende Boeing 737-flyene – modellene 700 og 800 –  skal byttes ut ett etter ett, og erstattes med flysuksessen fra den europeiske flyfabrikken Airbus.

Modellen A320neo skal bli den nye arbeidshesten på alle norske korte og mellomlange ruter, innenriks som ut av landet.

– Når denne fornyelsen er ferdig, mener jeg at SAS driver en flyaktivitet i Norge med markedets beste og mest miljøvennlige flåte. Støynivået er halvparten av det som er tilfellet med de fleste fly av denne størrelsen. Det er jo spesielt viktig for nærmiljøet når flyene skal lette og lande, mener Johansen.

Første kommer om noen måneder

Den første Airbus A320neo-maskinen blir basert på norsk innenriks etter sommeren. Så, i løpet av tre år frem til 2023, skal stadig nye maskiner fases inn. Det er i alt snakk om 34 nye fly.

Når utskiftningen er ferdig, markerer det også en annen milepæl i SAS’ historie:

Da vil selskapet for første gang ha en enhetsflåte. Mens SAS tidligere var kjennetegnet som et selskap med mange ulike flytyper, har SAS fra 2023 kun Airbus-fly.

Kaller det «fremtidens fly»

En enhetsflåte betraktes som den mest effektive og billigste driftsmodellen for et flyselskap. Det vil være enklere å rotere mannskap på ulike ruter fordi de alltid flyr samme flytype.

Den nye flymodellen Airbus A320neo kaller SAS selv for «fremtidens fly.» Den har vært i drift i selskapet siden oktober 2016 med base i København og Stockholm. Den er 20 prosent mer brennstoff-effektiv enn sin forgjenger.

Men også på komfort-siden mener selskapet at modellen byr på store forbedringer. Flyene vil ha SAS’ nye kabinkomfort, og det som omtales som «verdens raskeste wifi.»

Økt tilbud i Norge

– Vi har fått utrolig bra mottakelse av denne flytypen. Den har jo operert på mange norske ruter, enten fra basen i København og Stockholm, eller fra vår irske base med fly til og fra London. Det er bedre komfort for alle om bord. Større benplass enn hos mange andre selskaper som gir en hyggeligere reise, sier Johansen.

De nye flyene vil få 180 seter, og dette betyr at det blir en viss økning av setetilbudet i Norge siden flyene de erstatter har ned mot 140 seter.

– Vi kommer til å fly flere passasjerer, med mer miljøvennlige fly og uten å øke antall avganger. Det er midt i blinken for SAS’ bærekraft-visjon om en stadig grønnere luftfart, sier Johansen.