180 reisende, som har vært sandfast på Tenerife i to døgn, hadde tirsdag kveld endelig kommet seg om bord i SAS-flyet som skulle ta dem hjem til Norge.
Da skjer det som nå har ført til et forsinkelsen for dem vil vare ytterligere et døgn:
En ansatt på flyplassen kjører det som trolig var en cateringbil inn i flyet og skader det så mye at flyavgangen SK 7408 må kanselleres.
Nok en natt på hotell
Flyet, som hadde mange gjester fra Apollo Reiser om bord, må tømmes og passasjerene må belage seg på enda en natt på hotell.
Informasjonssjef John Eckhoff i SAS bekrefter overfor flysmart24.no tirsdag kveld at det oppsto en hendelse med flyet som gjorde at avgangen måtte kanselleres.
– Jeg har fått opplyst at det var en cateringbil som forårsaket skaden, og det er en ripe i skroget. Denne må repareres på flyplassen og 180 passasjerer er innlosjert på hotell, sier Eckhoff.
Skulle laste mat og drikke
Cateringbilen skulle laste mat og drikke til passasjerene på den nesten seks timer lange flyturen fra flyplassen på Tenerife til Oslo Lufthavn.
Nå står flyet tomt og parkert på flyplassen. Det er ventet at flyet vil ta av fra Tenerife mellom 07 og 08 onsdag morgen, opplyser Eckhoff.
– Tragisk, sier ektemannen til noen av de rammede passasjerene. Han hadde ventet kone, barn og svigermor hjem til Oslo i løpet av natten.
Venter familien hjem
Nå blir det ikke før i morgen.
– Først sandfast, og nå cateringbil-fast, sukker mannen og forteller at familiens hans og resten av passasjerene bare måtte komme seg på land igjen etter at flyet ble påkjørt.
– Apollo er flink å følge opp med beskjeder, er mitt inntrykk. Hvis de får igjen bagasjen sin, skal det stå et hotell klart til dem, sier ektemannen som tror SAS-maskinen kan bli ytterligere forsinket:
– På flyplassen sies det at flyet har fått større skade enn antatt og at det derfor blir senere avgang enn morgenen, forteller han.
Jumbojet fløy for Norwegian
Hos Norwegian kom flere av de sandfaste flyene til Norge seg av gårde tirsdag. Flyene måtte sjekkes for å avdekke eventuelle sand-skader.
Selskapet meldte tirsdag at de ventet å få klargjort de siste fire flyene for avgang onsdag morgen.
– Våre teknikere har jobbet i hele natt og har klargjort to av de åtte flyene som har vært strandet i Las Palmas, skrev Norwegian i meldingen.
Selskapet har bl.a. brukt en Boeing 787 Dreamliner fra egen flåte og et innleid Boeing 747-fly fra spanske Wamos Air for å få folk hjem. Disse flyene har en kapasitet på 344 og 455 passasjerer.
Titusener sandfast
Sitasjonen rundt de sandfaste reisende på Gran Canaria er i ferd med å løse seg etter at flytrafikken til og fra Kanariøyene ble lammet av en uvanlig kraftig sandstorm lørdag. Myndighetene på øygruppen operer med et antall på 14 000 rammede totalt.
Spesielt ille har det vært på Gran Canaria der flyplassen i Las Palmas var stengt fra lørdag ettermiddag til sent søndag kveld.
Også flyplassen på naboøya Tenerife har vært periodisk stengt, men flere fly ble dirigert til Tenerife da Las Palmas-flyplassen var stengt.