Korona: SAS kutter ruter – kan også bli permitteringer

SAS kutter i ruteprogrammet som følge av lavere etterspørsel etter utbruddet i kornona.-viruset. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyselskapet SAS har nå besluttet å kutte i rutetilbudet både innen Skandinavia og Europa som følge av lavere etterspørsel. Det er utbruddet av korona-viruset som er den dirkete bakgrunnen. Folk har kuttet dramatisk i sin reisevirksomhet.

Selskapet oppgir tirsdag ettermiddag at det innstiller alle avganger til Milano, Bologna, Torino og Venezia fra 4. til 16. mars.

Dette er imidlertid bare første varsel om innskrenkninger, det vil komme mer. Det reduserte programmet som selskapet har varslet for Europa og Skandinavia skal gjelde i de to kommende månedene.

Selskapet skriver i en melding tirsdag at det også kan komme på tale å permittere ansatte.

Norwegian opplyser til flysmart24.no tirsdag morgen at selskapet ikke har noe å meddele nå, og at en melding om kutt uansett vil komme i form av en børsmelding.

Stanser ny langrute

SAS opplyser at det reduserte rutetilbudet kommer til å gjelde «på strekninger innen Skandinavia og Europa.» Det skriver selskapet i en børsmelding tirsdag morgen.

Informasjonssjef John Eckhoff i SAS sier til flysmart24.no at de passasjerene som rammes av det kuttet som iverksettes nå, vil bli varslet om det på sms på vanlig måte.

I tillegg kommer SAS til å innstille flyvningene til Hongkong fra 5. mars, en rute som har gått som tilnærmet normalt. Avgangene til Beijing og Shanghai har vært stanset.

Selskapet advarer også mot at dette vil få følger for det økonomiske resultatet for selskapet for 2020, og sier at tidligere anslag (guiding) ikke gjelder lenger.

Kutter utgifter

Selskapet skriver også at det i tillegg til kutt i rutetilbudet også skal redusere sine øvrige kostnader. På kort sikt, skriver selskapet, kommer et redusert flyprogram til å føre til reduserte utgifter til drivstoff, flyplass-avgifter og andre avgifter.

– SAS gjennomfører dessuten andre tiltak for å redusere selskapets kostnader, blant annet nedskjæringer i administrasjonen og ansettelsesstopp. Dessuten vil en del ikke-kritiske prosjekter bli utsatt. Det gjelder markedsføringskampanjer. Dessuten kan tiltak omfatte permitteringer, å gi ansatte fri samt  førtidspensjoneringer, skriver selskapet.

Folk med billett møter ikke opp

Dermed følger SAS etter flere andre flyselskap som de senere dagene har meldt om at de reduserer programmet som følge av færre passasjerer og færre nye bestillinger. Bunnen har falt ut av markedet for noen områder, spesielt gjelder det trafikk til Italia.

Sist ute var Ryanair som mandag kveld varslet at det kuttet tilbudet til det sterkt korona-rammede Italia med 25 prosent. Selskapet opplever ikke bare dramatisk fall i nye bestillinger, men også at mange av de som hadde kjøpt billett med selskapet ikke møter opp til avgang.

Norwegian kommer, tror analytiker

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair sier til flysmart24.no tirsdag at det ikke er et spørsmål om Norwegian og de andre selskapene kommer etter SAS, snarere om når.

– Jeg tror Norwegian og andre flyselskap også merker svikten i etterspørselen, spesielt på nye bookinger til områder som er rammet av corona viruset. I tillegg kommer den generelle usikkerheten i markedet som påvirker etterspørselen på generell basis. Det er nok ikke ett spørsmål om men heller når Norwegian og andre flyselskap følger på, sier Elnæs.

Rammer reiselivet hardt

Også SAS’ samarbeidspartner Lufthansa-gruppen har gitt beskjed om kutt i rutetilbudet. Det samme har Icelandair og Finnair i Norden, men også andre europeiske selskaper som Air France-KLM og British Airways.

Selskaper som har størstedelen av sitt rutetilbud i Asia, blir knallhardt rammet. Cathay Pacific, som holder til i Hongkong, har satt 75 prosent av flyflåten på bakken. Hainan Airlines, som i noen måneder opererte en direkterute mellom Beijing og Oslo, er overtatt av kinesiske myndigheter.

Det er ikke bare luftfarten, men også andre deler av reiselivet som rammes. Mange norske hoteller har fått tusenvis av avbestillinger fra det kinesiske markedet som følge av reiserestriksjoner etter korona-utbruddet.