Nå stuper billettsalget for flyreiser. Det voldsomme oppmerksomheten rundt den raskt økende korona-smitten har ført til en nedgang i billettsalget hos Finn Reise på hele 30 prosent den siste uken.
Også charterbransjen merker nå at folks reiselyst til Syden svikter. Derfor går Apollo Reiser nå ut med tilbud om mer romslige avbestillingstilbud, med full tilbakebetaling, i håp om å bremset fallet.
Mange flyselskap har måttet barbere tilbudet sitt fordi bunnen har falt ut av deler av markedet. Tyske Lufthansa meldte fredag ettermiddag at selskapet kutter 50 prosent av alle flyvinger etter en økende svikt i billettsalget.
De mest populære
Hos Finn Reise, som formidler reiser for de fleste flyselskaper og pakkereisearrangører, er nedgangen i salget kraftig.
– Det ligger an til en svikt på 30 prosent denne uken, og denne svikten gjelder først og fremst flybillettbestillinger fra ferie- og fritidsreisende, sier kommersiell direktør Terje Berge til flysmart24.no fredag ettermiddag.
Han kan ikke si til hvilke reisemål svikten er størst før tallene foreligger mandag. Tradisjonelt er det de populære feriebyene langs Middelhavet som Alicante, Malaga og Gran Canaria og de mest populære storbyene i Europa som London og Paris, som er blant bestselgerne.
Svikten merkes godt også hos et av landets største reisebyråkonsern, Berg Hansen. Der har man måttet konstatere et fall i bestillinger av flybilletter på nær 8 prosent de siste dagene.
Frykter svikten øker
– Vi blir ikke overrasket om nedgangen blir noe mer, sier kommunikasjonsdirektør Anette Maltun Koefoed.
Berg Hansen selger spesielt mye billetter til forretningsreisemarkedet, og Maltun Koefoed sier dette om den dramatiske utviklingen den siste uken:
– Til og med forrige uke hadde vi ingen nedgang. Det var først på torsdag med store korona-overskrifter i avisene kom, at folk ble redde, sier Maltun Koefoed.
Resultatet av den økende koronafrykten kom raskt:
De må reise
– Denne uken har vi en tilbakegang på 7,8 prosent i forhold til salg av flybilletter. Dette er den beste indikasjonen vi har på de senere dagers utvikling. Dette er sammenlignet med samme periode i fjor, sier hun.
Når svikten ikke er større, er det mye fordi selskapet dekker et marked med en stor andel i forretningsmarkedet, som hun sier fortsatt må reise for å holde hjulene i gang.
– De er på reise fortsatt, men det er selvfølgelig restriksjoner på reiser til utsatte områder i Asia, sier Maltun Koefoed.
Frist for avbestilling
Hos Apollo Reiser sier informasjonssjef Beatriz J. Rivera at også de merker salgssvikt som følge av korona-frykten i befolkningen. Derfor har selskapet fredag besluttet å utvide fristen for å kunne avbestille reiser.
– Vi har altså alltid operert med at kundene våre kan få igjen nesten hele beløpet dersom man avbestiller innen 42 dager før avreise. Nå legger vi derimot til rette for en enda større fleksibilitet. Det betyr at vi endrer dette til inntil 30 dager før avreise for alle våre kunder, sier Rivera til flysmart24.no.
Også Ving melder fredag ettermiddag at selskapet innfører den samme grensen for avbestilling som Apollo, på 30 dager. De lanserer en trygghetspakke som tilbys gratis til alle kunder som bestiller en charterreise med avreise til og med 31. oktober. Trygghetspakken gjelder kun nye bestillinger.
– Dette betyr at vi nå kan tilby mer trygghet til de kundene som går og lurer på om de skal bestille en ferie i vår eller sommer. Trygghetspakken gir blant annet fri avbestilling eller endring av reisen, fram til 30 dager før avreise. Vi gir også kundene en heldekkende reiseforsikring som ekstra beskyttelse, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff i Ving i en pressemelding.
Voldsom medieomtale
Rivera i Apollo sier at selskapet begynte å merke en nedgang i salget tidlig forrige uke.
– Det skjedde i takt med den voldsomme medieomtalen. Dette gjelder hovedsakelig reiser på kort sikt. Foreløpig påvirker det altså ikke sommerferiesalget i noen stor grad. Det vi har merket mest er en økning i antall henvendelser til reiserådgiverne våre. Først og fremst fra kunder som lurer på om situasjonen vil påvirke ferieplanene deres. Men foreløpig går all trafikken fra Norge som normalt, sier Rivera.
Også SAS tilbyr endring
Flyselskapet SAS har fredag innført tilbud om å kunne endre flyreiser til Europa, hvis kundene plutselig vil ombestemme seg på grunn av korona-utbredelsen.
– Tilbudet gjelder alle SAS-reiser, unntatt innen Skandinavia, og innenlands i Norge, Sverige og Danmark. Nå tilbyr vi ombooking uten ekstra kostnad for reiser med SAS hvis du bestiller mellom 5. mars og 19. mars 2020, for reiser i perioden 5. mars til 31. august 2020, sier informasjonssjef John Eckhoff i SAS.
Flysmart24.no har spurt Norwegian om de vurderer samme tilbud som SAS, men selskapet har ikke besvart henvendelsen.