Selv om flytrafikken er kraftig redusert som følge av korona-krisen, jobber hittegodsavdelingen på Oslo Lufthavn hver dag med å gjenfinne eierne til de mange verdigjenstandene som blir glemt igjen på flyplassen.
Blant de heller sjeldne hendelsene i så måte var at en passasjer på Oslo Lufthavn forleden glemte igjen pustemaskinen sin da vedkommende reiste via Oslo Lufthavn.
Glede på sykehuset
Det overraskende funnet ble gjort denne uken. Det ble straks satt i gang et omfattende arbeid for å finne ut av saken. Etter hvert ble det klart at pustemaskinen tilhørte en pasient som hadde reist med fly ut fra flyplassen, og som ikke lenger befant seg i Østlands-området.
– Ja, det viste seg etter hvert at maskinen tilhørte en pasient på et sykehus i Innland fylke. Sykehuset fikk beskjed fra oss om at vi hadde funnet maskinen, og de ble veldig glade over å få den tilbake. Helt urolig at slikt kan skje, sier Per Julius Helweg til flysmart24.no.
Han er driftssjef for hittegodskontoret på Oslo Lufthavn, som drives av ISS på oppdrag fra Avinor. På en flyplass som i normale tider har rundt 80 000 reisende hver dag, er det enorme mengder hittegods som leveres inn til kontoret.
– Rundt 180 gjenstander hver dag, sier Helweg.
Sperret øynene opp
Enten er det ansatte på flyplassen som tar vare på tingene, eller andre passasjerer som kommer med tingene.
Selv om trafikken er dramatisk mye mindre etter at korona-krisen slo til, blir det stadig innlevert verdier som – ikke sjelden – blir gjenforent med sin eier:
Det skjedde også da kontoret fikk inn en pengebok, som ble funnet på flyplassen. Heldigvis ble lommeboken funnet av en ærlig sjel, for på hittegodskontoret sperret man øynene opp da innholdet ble sjekket:
Fikk tilbake verdiene
Der lå det ikke mindre enn 20 000 kroner i kontanter. Den aktuelle finneren leverte alt inn til hittegodskontoret. Via et godt innarbeidet sporingssystem kunne Helweg og hans folk finne eieren, som ble meget lykkelig da vedkommende fikk tilbake pengene sine.
Med lavere trafikk, synker også mengden gjenglemte ting. Likevel flyter det av klokker, pc’er, klær, bøker og lommebøker på hittegodskontoret. Her stusser man over at mange pengebøker blir ikke hentet, selv om de inneholder betydelige beløp.
Når hittegods-kontoret ikke er i stand til å finne eieren, blir verdiene liggende på Gardermoen i tre måneder. Deretter tilfaller de, ifølge hittegodsloven, namsmannen.
Kommer og henter
Helweg forteller at det med redusert passasjermengde som følge av korona-krisen er rundt 75 prosent færre gjenglemte gjenstander.
– Det vi derimot ser er at det mange som tydeligvis har husket å endelig ringe eller hente det de har glemt før.
Hittegods-senteret på Gardermoen har levert tilbake langt flere gjenstander nå enn normalt. Nå leverer vi ut 37 prosent av eiendelene mot i underkant av 30 prosent vanligvis, sier han.
Selv om senteret har permittert halve staben, har det ifølge Helweg vært nok å gjøre.
Ligger noe etter
– Hittegods-syklusen har gjerne et etterslep. Vi ligger hele tiden litt etter passasjerstrømmen. Det tar vanligvis litt tid før tingene blir glemt til de havner her hos oss, sier han.
Oslo Lufthavn har stengt ned over halvparten av publikumsarealet på flyplassen på grunn av mindre trafikk. Bl.a. er hele innsjekkingsområdet og sikkerhetskontrollen øst på flyplassen lukket. Dette er området som utgjorde den opprinnelige delen av Oslo Lufthavn, da den ble åpnet i 1998.
Flyplassen har også stengt pir nord, det nye terminalområdet som består av to etasjer og som ble åpnet for bare et år siden.