Dette er et bilde av hvor hardt korona-pandemien rammer skandinavisk luftfart. Fra mandag av skal ett eneste SAS-fly dekke det svenske innenriksmarkedet.
Dermed drar SAS ytterligere ned på sin kapasitet i vårt naboland. Dette flymarkedet var i nærmest fritt fall også før korona-krisen kom, da som følge av flyskam-begevelsen.
Etterspørselen har stupt
Med korona-krisen har det klappet nesten helt sammen. Også Norwegian har vært tvunget til å stanse sin innenriks-satsing. Selskapet sier at det håper å komme i gang igjen i mai.
Etterspørselen etter flybilletter har stupt, og SAS skriver i en pressemelding fredag ettermiddag at selskapet fra og med mandag 6. april skal trafikkere bare fem flyplasser.
Denne oppgaven skal ivaretas av ett eneste fly, en Airbus A320neo-maskin. Dette er en forholdsvis ny flytype for kortdistansetrafikk i SAS. SAS skriver at det er samfunnskritisk virksomhet som nå skal opprettholdes.
Får store følger
De flyplassene som skal få SAS-trafikk fra mandag er, ved siden av hovedflyplassen Arlanda nord for Stockholm, også Umeå, Kiruna, Luleå og Visby på Gotland. Normalt flyr SAS på et titalls flyplasser i Sverige.
– All annen innenrikstrafikk opphører. Forandringen innebærer at en stor del av det svenske innenriksflyet nå ligger nede med betydelige konsekvenser for tilgjengeligheten innen Sverige både for passasjerer og frakt, skriver selskapet i pressemeldingen.
Håper å komme tilbake snart
Der gir selskapet samtidig utrykk for at de snart kan vende tilbake med nye flyvinger i det svenske markedet, og tilby reiser både innenfor Sverige og i det øvrige rutenettet.
I likhet med i Sverige har SAS også dratt kraftig ned på den norske innenrikstrafikken på grunn av at korona-pandemien har fjerner det meste av etterspørselen etter flyreiser også i vårt land.
I dag er flere titalls fly fra SAS, Norwegian og Widerøe parkert på flere flyplasser rundt om i landet fordi det ikke er etterspørsel etter flyreiser.