Flyselskapene nøler med å øke rutetilbudet i Norge

De fleste passasjerfly i Europa er parkert til korona-krisen er over. Det kan ta lang tid. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Lufthansa flyr en gang om dagen til Frankfurt, mens KLM har en daglig rundtur til Amsterdam. Tar man så med at Qatar Airways flyr noen ganger i uken til Doha har man fått med seg hele det internasjonale fly-tilbudet utenfor Skandinavia på Oslo Lufthavn for tiden.

Slik vil det fortsette i overskuelig fremtid.

Selv om de første forsikrige tegnene til gjenåpning har kommet, bl.a  Wizz Air som starter opp en del ruter fra London fredag, gjør verken Lufthansa, KLM eller andre vurderinger i retning  av å øke eller gjenoppta norsk aktivitet.

Rutetilbudet barbert

Korona-pandemien har slått ut luftfarten som med en knyttneve. Innlands-rutene er reddet av statlig tilskudd til SAS og Norwegian for å sikrer samfunnskritisk trafikk.

Så å si alt av utenlandstrafikk stanset helt opp. SAS har to Airbus A320-fly som flyr mellom de tre skandinaviske hovedstedene.

Der er det begrenset med hjelp for nordmenn. I likhet med Gardermoen er rutetilbudet fra Arlanda og København fullstendig barbert.

Avventer selskapenes informasjon

Det er ikke noen konkrete planer hos noen av de andre utenlandske selskapene, som normalt trafikkerer den norske hovedflyplassen, om å gjenoppta sine ruter.

Sentrale aktører som British Airways, Ryanair, Wizz Air, TAP Portugal og Iberia har alle satt sine fly på bakken i påvente av at etterspørselen skal ta seg opp.

– Nei, vi har ikke fått konkret informasjon fra noen selskap om at de starter opp igjen. Hvilke ruter som starter opp og når de gjør dette må selskapene selv opplyse om, sier kommunikasjonssjef på Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen.

KLM: – Mye usikkert

Så, muligheten til å foreta internasjonale og interkontinentale reiser går via Lufthansas hovedknutepunkt i Frankfurt, eller KLMs nettverk ut fra Schiphol-flyplassen i Amsterdam. Dit går det kun én flyvning per dag, og mer blir det ikke med det første:

– Det er foreløpig ingen endringer for ruten mellom Oslo og Amsterdam ut mai måned. Det er fremdeles mye usikkerhet knyttet til all planlegging som vi gjør fremover i vårt rute-nettverk. Bl.a. reguleringer fra norske myndigheter angående reiser inn til Norge, både for norske borgere og besøkende fra andre nasjoner, sier Norge-sjef for konsernet Air France-KLM, Halvor Gløersen, til  flysmart24.no.

Lufthansa: – Overvåker situasjonen

Heller ikke hos Lufthansa er det noen åpning for økt trafikk, kan medietalsmann for Europa, Boris Ogursky bekrefte:

– Gjeldende flyplan som Lufthansa tilbyr fram til 17. mai opererer vi fra Oslo til Frankfurt en gang om dagen. Vi overvåker ruteoppsettene og etterspørselen kontinuerlig i disse uoversiktlige tider. Derfor kan vi ikke gi noen prognoser for fremtidige endringer av bestemte destinasjoner eller ruter. Folk må følge med, den oppdaterte ruteplanen kan alltid sees på vår hjemmeside, sier Ogursky til flysmart24.no.

Qatar Airways har sagt at selskapet skal fortsette å operere ruten mellom Doha  og Oslo «inntil videre.» Dette er den eneste langruten som fortsatt er åpen til Gardermoen. Alle ruter til USA og Asia er stengt.

Pause også i mai og juni

Qatars konkurrent Emirates har også innstilt sine operasjoner på Gardermoen. I en melding skriver selskapet at det tar sikte på å fortsette pausen i mai og juni, men åpner for å komme i gang tidligere hvis det blir godkjent å fly igjen fra de forskjellige lands myndigheter.

– Slike godkjenninger kan komme med ulike restriksjoner og krav, for eksempel begrensninger til antall passasjerer for å sørge for god avstand mellom reisende. Vi fortsetter å overvåke situasjonen nøye etter hvert som den utvikler seg, og vi håper å gjenoppta tjenestene våre så snart forholdene tillater det, skriver Emirates.