Bygger seg opp i Norge frem mot neste sommer

Bare sju av Norwegians fly er i drift under korona-krisen. Resten, som her på Gardermoen, står parkert. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian har nå lagt frem detaljer om sin redningsplan overfor eiere og kreditorer. Der går det frem at selskapet venter at kun den norske kort- og mellomdistansetrafikken vil kunne komme i gang igjen frem mot sommeren neste år.

Innenriks-trafikken skal bygges sakte opp frem mot høysesongen neste år, som er sommerferie-utfarten. Den øvrige Europa-trafikken vil være innstilt til og med mars neste år, og deretter komme i gang med en oppbygging i Europa fra april.

Vil satse på kjente ruter

Nye Norwegians forretningsplan tilsier at selskapet skal bygges opp igjen med en flåte og med et rutenett som kan gi overskudd, og dessuten med hard kostnadskontroll.

Selskapet skriver at Norden skal være den viktigste basen for dets fremtidige virksomhet.

Tiden med hektisk jakt på nye ruter, er slutt. Hvis selskapet lykkes med sin redningsplan skal Nye Norwegians satse på de kjente og lønnsomme rutene.

Selskapet skal dessuten lete etter måter å ytterligere redusere sine kostnader på bakken, og ytterligere styrke sine mer-inntekter i form av betaling for service om bord.

Siste sjanse

Selskapet har jobbet med planen i mange uker, og selskapet håper at den skal være god nok til at kan kan redde selskapet unna konkurs.

Meldingen forteller at selskapet vil «rykke tilbake til start», og bygge opp Nye Norwegian fra sin norske base. Norwegians flåte skal reduseres fra dagens 168 til rundt 110-120 fly. Det betyr at ett av tre fly skal ut av flåten.

Selskapet vil satse på at innenrikstrafikken kommer i gang først, deretter Europa-rutene ut fra Norge. Dette vil skje frem mot sommeren neste år.

Tvil om langdistanse

Først da vil den øvrige Europa-trafikken komme i gang, ut fra de utenlandske basene selskapet da har. Normal virksomhet, ut fra en redusert rutesatsing, vil ikke være klar før i 2022.

Ifølge Norwegians plan er det deretter snakk om å åpne for langdistanserutene fra sommersesesongen neste år, uten at selskapet sier noe om hvor omfattende denne satsingen vil bli.

Ledelsen håper at planen skal være spiselig for dagens eiere slik at selskapet også kan hente inn inntil 3 milliarder kroner i lånegarantier fra staten i forbindelse med korona-krisen. Dette er helt avgjørende, skriver selskapet, for å kunne overleve i seks til ni måneder.

Milliard-gjeld

Der går det frem at selskapet mener at långiverne skal gå med på å konvertere inntil 85 prosent av sin gjeld til aksjer i Nye Norwegian.

Selskapet vil gjøre om en stor del av gjelden til aksjer. Det gjelder også leasingselskapene, de som eier mange av selskapets fly som det leier. Her har Norwegian gjeld på flere milliarder kroner.

Norwegian har vært i store økonomiske vanskeligheter gjennom lang tid, og situasjonen ble dramatisk verre da korona-krisen førte til tilnærmet full stopp i billettsalg og trafikk fra midten av mars.

Oppsagt og permittert

Det meste av staben – piloter og kabinansatte – er enten permittert etter oppsagt. Så å si alle fly står på bakken. 95 prosent av trafikken er kansellert.

Selskapets konsernsjef, Jacob Schram, har ikke lagt skjul på at situasjonen er dramatisk, og at «det står om uker, ikke måneder» for å redde selskapet. Norwegian skal presentere løsningen for aksjonærene på torsdag. Det vil skje digitalt. Dessuten skal man holde en ekstraordinær generalforsamling i selskapet 4. mai.