Både Norwegian og SAS må nå forholde seg til en rekke nye krav og regler fra norske helsemyndigheter for å begrense faren for korona-smitte. Norwegian har tatt et eget grep.
Til nå har Folkehelseinstituttet pålagt selskapene å ha et ledig midtsete i hele flyets lengde.
Norwegian, som i disse dager kjemper for å overleve, har i tillegg innført en regel om å fylle bare annenhver seterad. På den måten blir det god nok avstand mellom passasjerene til å oppfylle alle krav om sosial distansering.
– Ved ombordstigning ber vi passasjerene holde avstand og vi separerer passasjerer så langt der er mulig gjennom blant annet å bare bruke annenhver rad. Og midtsetene er de siste som tas i bruk, sier presseansvarlig hos Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson, til flysmart24.no.
Følger alle anbefalinger
Disse reglene hos Norwegian fravikes bare hvis det er en familiegruppe som reiser sammen.
Jacobsson sier at den nye veiviseren fra Folkehelseinstituttet, som ble lagt frem for bare noen dager siden, er så ny at selskapet ikke er klar ennå til å kunne si hvilke følger den vil få for passasjerenes opplevelser om bord.
– Men generelt kan jeg si at vi retter oss etter alle anbefalinger som helsemyndighetene måtte komme med, sier hun. På et annet punkt har selskapet iverksatt tiltak før helsemyndighetene kom med si anbefaling om dette i sin veiviser. – Vi serverer ikke mat og drikke om bord, sier Jacobsson.
Dette er den nye reglene
Folkehelseinstituttets nye veiviser for luftfarten anbefaler at alle midtseter blokkeres og at flyene fylles bakfra og tømmes forfra.
Når flyet har kommet til terminalen og stanset etter flyturen, skal alle passasjerene bli sittende i sine seter til det er deres tur til å forlate flyet. I tillegg er anledningen til å ta med håndbagasje inn i kabinen begrenses for å hindre at det oppstår kontakt mellom passasjerene.
– Om det skulle oppstå mistanke om smitte ombord så har vårt kabinpersonale rutiner og utrustning for å håndtere eventuell smitte. Sikkerheten for våre kunder og ansatte har alltid første prioritet, sier Jacobsson.
Hensynet til smittefare har vært enkelt å følge etter at krisen rammet norsk luftfart for alvor i midten av mars. Det er få passasjerer på de utvalgte avgangene i Norge. SAS og Norwegian flyr en del ruter på oppdrag fra staten, for å sikre kritisk samferdsel. På enkelte flyvninger er det bare en håndfull antall reisende.
I forbindelse med 1. mai-helgen har det imidlertid vært fullere fly enn normalt, og dette har skapt en utfordring for selskapene med å overholde kravet om mist én meters avstand mellom folk.