Stadig flere flyselskaper gjenopptar sine ruter til Norge

Finske Finnair er blant de flyselskapene som har meldt at de gjenopptar Oslo-ruten. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Luftfarten er i gang med en langsom gjenoppbygging etter at korona-krisen sendte dem i dørken for et par måneder siden. Flere nye ruter kommer de nærmeste ukene til å bli gjenåpnet på Oslo Lufthavn.

Rutetilbudet på landets hovedflyplass har vært kjørt kraftig ned siden slutten av mars da selskap etter selskap satte sine fly på bakken. I Norge har SAS, Norwegian og Widerøe fløyet et sterkt begrenset antall avganger innenriks, og SAS en håndfull avganger per uke til København og Stockholm. Denne uken varslet SAS en viss økning fra Norge, med gjenopptakelse av ruter fra Bergen og Stavanger.

Av de europeiske nettverkselskapene er det bare Lufthansa og KLM som har holdt det gående under krisen, begge selskapene med bare én avgang daglig og Lufthansa kun til Frankfurt.

Nå rører flere på seg igjen, og vi kan se en forsiktig gjenåpning av den europeiske luftfarten – også til Oslo.

Blant de store aktørene i Europa kommer Air France til å starte igjen sin rute mellom Gardermoen og Charles de Gaulle-flyplassen i Paris. Oppstartsdato er den 7. juni. Den skal bygges opp og mot slutten av måneden skal den flys hver dag, ifølge informasjon fra selskapets Norge-sjef, Halvor Gløersen.

Tyrkiske Turkish Airlines opplyser til flysmart24 at selskapet tar sikte på å åpne forsiktig på Oslo fra juli, uten å datofeste dette. Selskapet tar sikte på å operere ruten med fire avganger i uken, og så eventuelt øke dette i forhold til etterspørselen.

Islandske Icelandair åpner igjen sin rute mellom Keflavik og Gardermoen. Det skjer fra 15. juni, og selskapet legger i første omgang opp til fire avganger hver uke.

Finske Finnair skal også gjenoppta sin Oslo-rute, og dette er planlagt å skje i løpet av juli måned. På selskapets nettsider blir det ikke oppgitt noen eksakt dato for oppstart, men selskapet skriver at de skal fly en gang daglig så snart reiserestriksjonene er avviklet. For Norges del skal UD innen 15. juni komme med nytt reiseråd for Norden som kan gjøre reiser mellom Norge og Finland enklere.

Brussels Airlines har også Oslo på sitt kart over ruter som skal gjenopptas. Det skjer fra juli måned, uten at det heller her er offisielt fastsatt noen endelig dato for oppstart ennå. Den første direkte-avgangen som ligger inne på selskapets egen billettbestilling er om kvelden den 29. juni.

Air Baltic er allerede i gang med to ruter, til Riga og Vilnius. Disse kom i gang igjen i all stillhet den 18. mai. Det samme med ruten til Tallinn som er åpnet med to avganger i uken.

Også Blue Air, som flyr mellom Romanias hovedstad București og Gardermoen, melder på sin nettside at de starter opp Oslo-ruten. Det skjer fra den 4. juli, og selskapet skal fly denne to ganger i uken.

Ryanair har tidligere gjort det kjent at de gjenopptar Oslo-ruten sin mellom Gardermoen og Stansted-flyplassen. Det skjer fra onsdag 1. juli. Selskapet, som fløy opptil tre ganger daglig på denne ruten, går i gang med kun en avgang nå.

Wizz Air har allerede startet ruter fra București og Vilnius til Sandefjord Lufthavn Torp. For Oslo Lufthavns side ligger selskapet inne med oppstart av sine polske ruter til Gdansk og Krakow fra den 7. juni.  Dette er dagen da det er ventet at Polen åpner sine grenser igjen etter korona-stegningen.

Sun Express gjenåpner Tyrkia-rutene til Izmir og Konya ut august, med avgang til Izmir den 21. juli.

Blant de selskapene det knytter seg usikkerhet til er British Airways. Selskapet er inne i en voldsom omstruktureringsprosess og oppsigelser av 12 000 ansatte. På nettsiden deres er den første Oslo-avgangen satt opp den 1. juli, men selskapet har tidligere sagt at datoen for oppstart er usikker.

Spanske Iberia, som fløy fire ganger i uken til Madrid før korona-krisen, har offentliggjort en oversikt over hvilke ruter det vil starte fra 1. juli og til og med august. Der står ikke Oslo oppført, derimot både Stockholm (juli) og København (august.)

TAP, det nasjonale portugisiske flyselskapet, har ikke gått ut med noen melding om sin Oslo-rute ennå. Flysmart24 har forsøkt å komme i kontakt med selskapet om deres plan for Gardermoen-ruten, uten å få svar.