Opplevde smittekaos i køen – gir Oslo Lufthavn stryk

Det ble fort kaos i sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn da ingen sørget for nødvendig avstand mellom de reisende. Bildet har ingen sammenheng med den faktiske hendelsen. Arkivfoto: Knut-Erik Mikalsen

Til tross for at antall flyreisende har falt med over 90 prosent som følge av korona-krisen, kommer det stadig inn klager til Oslo Lufthavn om at flyplassen ikke klarer å overholde sine egne smittevern-tiltak. En reisende hevder at passasjerene tvinges til å bryte smittevern-reglene på landets hovedflyplass.

Det er sikkerhetskontrollen som er mest utsatt for mest kritikk, og klagene går spesielt på at flyplassen ikke sørger for å hindre kødannelser. Dette fører igjen til at det ikke er tilstrekkelig avstand mellom passasjerene, slik helsemyndighetene krever. At folk står tett øker smittefaren.

Denne kritikken ble også reist av statsminister Erna Solberg (H) på en av regjeringens daglige pressekonferanser i april. Det fikk Samferdselsdepartementet til å ta direkte kontakt med Avinor-sjefen for å forsikre seg om at regelstridig kødannelse ville opphøre.

Forholdene var ikke blitt noe bedre i midten av mai. En av de reisende skulle til Stavanger en fredag ettermiddag, en dag med mye trafikk etter forholdene. Opplevelsen i sikkerhetskontrollen ble en skikkelig nedtur. Hun reagerte så sterkt at hun har klaget på hendelsen.

I et brev til Oslo Lufthavn retter hun hard kritikk mot det hun opplevde. Passasjeren skriver at hun etter en samlet vurdering gir flyplassen strykkarakter etter det som var hennes første flytur etter korona-utbruddet:

Det var bare en sikkerhetssluse i drift den aktuelle ettermiddagen. Det ble raskt lang kø der ingen ansatte passet på at det var en meter avstand mellom de som gikk inn i sikkerhetskontrollen. Folk fikk strømme på og det dannet seg fort ble en klynge av folk som skulle plukke opp sine ting.

– Jeg reagerer kraftig på det som  skjedde. I butikker og overalt ellers blir vi møtt av ansatte som holder orden hvis det er fare for køer. Her var det ingenting, helt kaos, forteller hun til flysmart24.

Ifølge henne var det ingen ansatte som sørget for at det var nødvendig avstand blant alle de som stresset for å hente tingene i boksene.

-Det var umulig å komme til sine bokser uten å være i nesten fysisk kontakt med andre reisende. Jeg ville bare komme meg ut derfra, forteller hun. Hun reagerte også sterkt på at flyplassen lot reisende ta på bagasjeboksene uten mulighet for å vaske seg med antibac før eller etter at man har plukket opp sine ting. Hun forteller at hun lette etter håndvask, men fant ingenting.

– Etter smittevernstiltakene er berøring av flater noe man skal unngå. Det er helt unødvendig å følge smitteverntiltak alle andre steder – i butikkene og på kollektivreiser –  når man allikevel blir tvunget til å bryte dem når man er på flyplassen, skriver hun og gir flyplassen strykkarakter.

Etter klagen har hun fått et svar fra Oslo Lufthavn som hun oppfatter som meget provoserende, og der hun mener flyplassen fraskriver seg alt ansvar.

Hos Oslo Lufthavn svarer kommunikasjonsrådgiver Line Haugland at det er de reisende selv som må sørge for at man ikke står for tett innpå andre reisende.

– Nokas utfører nå en alternativ sikkerhetskontroll etter Avinor og helsemyndighetene sine retningslinjer for å minimalisere smittefaren. Det er en justert måte å gjennomføre manuell etterkontroll av passasjeren på slik at man ivaretar smittevern, opplyser Haugland.

Ifølge henne lager Nokas ekstra stor plass køen inn til selve kontrollen slik at reisende ikke skal behøve å bli stående for tett.

– På kontrollposisjoner utføres det daglig renhold for passasjerer og ansatte. Alle flater vaskes over og kasser vaskes rutinemessig, svarer Haugland og legger til at det er høyttaler-opprop som skal minne folk om å holde avstand.

Lik flysmart24.no på Facebook