Korona-krisen har ført til en total bråstopp i flyreiser for de fleste av oss. De som likevel blir nødt til å fly, oppdager fort at det har blitt en relativt stusslig opplevelse: tildekte ansatte og medpassasjerer, null servering og et kabinpersonale som helst vil ha passasjerene på flere armlengders avstand.
Slik vil det bli fremover, frykter flysekspert og luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet WinAir:
– Jeg tror vi må regne med at det blir mindre komfortabelt å være flypassasjer i en periode. Få vil trives med ansiktsmaske på lengre turer, i tillegg til begrenset service. Det vil forrige reiseopplevelsen, sier Elnæs til flysmart24.
Turer på seks timer
For flypassasjerer innen Norge har belastningen ennå ikke kommet for alvor. I dag flyr SAS og Norwegian på turer som var maksimalt et par timer. Da kan man leve med å sitte i setet sitt, iført ansiktsmaske, den tiden turen varer. Og det helst uten å reise seg eller gå på toalettet.
Men hva når det åpnes opp for litt lengre turer innen Europa en gang ut på høsten? Hvor moro blir det å sitte i fire timer med munnbind på og med null servering, neste gang turen går til det sørlige Europa. Eller seks timer på ferieturen til Kanariøyene?
Elnæs sier at de fleste av de nye reisebestemmelsene ligger utenfor flyselskapenes mulighet til å gjøre noe med det.
I tillegg til begrensninger i det som skjer om bord i flyet, kan det komme nye bestemmelser som gjør at reisende også må møte tidligere opp på flyplassen for å sikre en forsvarlig avvikling av trafikken:
Villig til å betale?
– På flyplassene blir det nye regler for avstand, renhold og servering. Og hva skjer med loungene, kan de fungere som før? Hvis ikke, mister nettverks-selskapene et vesentlig serviceelement. Kanskje må man møte på flyplassen flere timer før avgang på grunn av alle de nye tiltakene, tror Elnæs.
De nye begrensingene kan også komme til å føre til at det blir dyrere å fly. For hva er markedet villig til å betale hvis den nye reiseopplevelsen vil begrense seg til å få kjøpt et sete og ellers ikke kan forvente noen service i det hele tatt underveis:
– Alle disse nye tiltakene vil mest sannsynlig forringe reiseopplevelsen og per i dag er det lite flyselskapene kan gjøre med det, sier Elnæs.
«Nitrist opplevelse»
Flysmart24 har også snakket med passasjerer som har reist mellom Sør- og Nord-Norge etter at de nye restriksjonene har kommet. De har karakterisert flyreisen som «en nitrist opplevelse der vi følte at vi måtte sitte helt stille hele flyturen, mens de ansatte gjemte seg bak gardinene for å unngå å ha noen kontakt med oss. Det blir lenge til neste gang, og bare hvis vi blir helt nødt,» fortalte de.
Elnæs tror enkelte flyselskaper kan komme til å bruke blokkert midtsete som et markedsføringsgrep i et forsøk på å gjøre flyreisen noe hyggeligere ved at folk ikke blir presset til å sitte tett på andre:
– Kanskje vil vi se at noen faktisk vil tilby at midtsetet ikke selges, men da blir billettprisen vesentlig høyere, sier han.