Korona-krisen gjør ditt neste ferieopphold annerledes

Det blir slutt på buffeter på mange hoteller som følge av korona-krisen. Illustrasjonsfoto: Knut-Erik Mikalsen

Om noen måneder er trolig feriereise-aktiviteten til utlandet sånn smått kommet i gang igjen. Mye er ennå uklart, men én ting er helt sikkert: Det oppholdet du skal ha neste gang kommer til å arte seg annerledes enn det du hadde før korona-krisen.

EU-kommisjonen har nå gitt retningslinjer for en sakte og gradvis gjenåpning av Europa-feriene. Det vil fremtidige gjester på feriehotellene merke.

Både på reisemålene og på hotellene legger man nå opp til betydelige endringer. Fra inndeling av strendene i soner for å hindre at folk ligger for tett, til endringer på hotellene for å sikre at folk får et trygt opphold. For bransjen er det viktig å gi gjestene følelsen av at hotellene tar deres sikkerhet på alvor.

Kontaktløst

Reisekjempen TUI, som er en av de største pakkereisetilbyderne av turer til Syden også i Norge, har nå utarbeidet egne regler for hvordan gruppens hoteller skal gi folk sikkerhet mot korona-smitte.

Det har blitt en  lang liste med tiltak, som blant annet går på dette:

Innsjekking: Her blir gjestene oppfordret til kontaktløs innsjekking, ved å bruke hotellenes nettsider eller sjekke inn via mobiltelefon.

Grundigere renhold

Avstand: I alle offentlige områder på hotellene skal det minst være en avstand på minst 1,5 til 2 meter mellom ansatte og gjester. Dette gjelder såvel restauranter og i f.eks. treningssentre.

Rommene: Alle rommene vil bli grundigere rengjort før ankomst av gjester, og det samme når de forlater. De mest brukte områdene på rommene – for eksempel bad og mye brukte apparater som fjernkontroller til tv –  vil få særlig oppmerksomhet.

Redusert kapasitet

Restaurant: For å hindre at folk sitter for tett, blir kapasiteten på restaurantene tatt ned. Alle bord skal ha en avstand til nærmeste på minst 1,5 meter.

Matservering: Det blir en begrensning i selvbetjeningen. Nordmenn elsker buffeter, men disse vil nå bli redusert til et minimum. Der det er mulig, serveres mat og drikke til gjestene av personale som bruker vernemasker.

Lenger åpningstid

Åpningstider: For å sikre at gjestene får tilstrekkelig plass i f.eks. restaurantene, skal åpningstidene forlenges. Også åpningstidene på andre hotellfasiliteter vil bli utvidet.

Rengjøring: Bord på hotellenes restauranter blir rengjort først når gjestene har forlatt plassen. Det skal settes opp dispensere med desinfiserende midler flere steder på hotellene. Det gjelder overalt hvor det serveres mat og drikke, i hotell-lobbyene og på alle idrettsanlegg – som golfbane og fotballområde.

Svømmebasseng: Her oppgis det ingen spesielle tiltak.

Lik flysmart24.no på Facebook