To venninner på tur skulle reise fra Oslo til Tromsø, men visste selv ikke på flyplassen om de skulle fly nordover med SAS eller Norwegian. Det endte med at de ikke kom seg av gårde på flyet de hadde billett til.
Etterpå klaget de over at de ikke hadde fått nok hjelp fra ansatte i sikkerhetskontrollen eller hos selskapene, og krevde pengene tilbake for flybillettene, i tillegg til en ikke fastsatt erstatningssum.
Det kravet har nå Transportklagenemnda for flyreiser avvist helt og holdent. Nemnda slår fast at verken flyselskap, sikkerhetskontrollen eller Avinor er å klandre for opplevelsen de to hadde, og gjøres ansvarlig for at de måtte kjøpe nye billetter.
Hendelsen inntraff en midtukedag for vel et år siden. Det var kvinnen som klaget saken inn for nemnda som hadde bestilt billettene. De hadde hun lastet ned på telefonen. Da de kom i sikkerhetskontrollen oppdaget venninnen at hun hadde et par tuber som var for store, og som hun heller ville sjekke inn i stedet for å kaste dem.
Hun fikk da telefonen med billettene med seg ut i innsjekkingen igjen for å redde tubene. Den andre fikk var da gjennom men uten mulighet til å kontakte sin venninne igjen. Tiden gikk og venninnen dukket ikke opp. Hun forsøkte å få sikkerhetsvaktene til å hjelpe seg med å få tak i henne, uten hell. Hun ba også om hjelp med å få ropt opp venninnen over høyttaleranlegget, også dette uten hell.
Hun gikk frem og tilbake til gaten der SAS-flyet hadde avgang et par ganger mens hun ventet på venninnen. De ansatte i flyselskapet sa at de ikke kunne gi henne opplysninger fra den strengt fortrolige passasjerlisten, og at hun derfor bare måtte vente ved gaten på sin venninne.
Da avgangen ble lukket, var det ingen passasjerer som manglet og forklaringen var enkel: De skulle ikke reise med SAS men med Norwegian.
Det ble mye frem og tilbake, og også Norwegian-flyet til Tromsø forlot Oslo uten de to som ble betraktet for å være reisende som ikke hadde møtt opp til avgangen. Flyene hadde avgang nordover omtrent samtidig.
Norwegian avviste ethvert krav fra kvinnene, som ville ha tilbake pengene for billettene de måtte kjøpe til neste avgang. Derfor gikk de videre til flyklagenemnda. Også der tapte de. For å komme seg til Tromsø måtte de kjøpe nye billetter, og det var disse de mente Norwegian skulle ettergi. Det dreide seg om rundt 5 000 kroner til sammen.
Så ville de også ha en erstatning, fordi de var skuffet over den dårlige behandlingen de mente seg utsatt for. Også den delen av kravet er avvist av Transportklagenemnda. Den viser til Norwegians bestemmelser som er tydelig på at den som ikke møter til ombordstigningsskranken innen de tidsfrister som er satt, får sin bestilling kansellert.
– Flyvningen vil under ingen omstendigheter bli holdt igjen, og du vil bli nektet ombordstigning for egen regning. Vi er ikke ansvarlig for eventuelle tap eller utgifter, heter det i befordringsvedtektene.
Hjemreisen gikk med neste flyavgang. Med Norwegian.