Samferdselsminister Knut Arild Hareide har torsdag gjort det kjent at det særnorske kravet om ledig midtsete for fly skal opphøre. Det betyr at at SAS, Norwegian og Widerøe heretter får selge alle seter om bord i flyene.
Dermed følger også Norge anbefalingen fra det europeiske flysikkerhets-organisasjonen EASA og får samme regler som resten av Europa.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier til flysmart24 at dette grepet både bør bety flere flytilbud enn til nå, og at billettprisene kan bli lavere.
Samtidig får selskapene velge selv om de vil kreve bruk av munnbind for passasjerer. Til nå er det bare SAS som har hatt et slikt krav. Norwegian har til nå vegret seg mot denne regelen.
Hos flyselskapene har man vært svært misfornøyd med å ikke få selge alle setene. Dette har gjort det umulig å få til en sunn økonomisk drift, selv etter at staten har betalt flyselskapene for å opprettholde et nødvendig rutetilbud i Norge.
– Dette er gode nyheter for reiselivet i Norge, mener flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Han sier at dette trolig får den følge at flyselskapene kan sette inn mer kapasitet – spesielt i høysesongen juni og juli.
– Da bør billettprisene også bli positivt påvirket, sier Elnæs som roser Hareide for å samordne norsk og europeisk regelverk på dette punktet.
Pressesjef John Eckhoff i SAS sender torsdag ettermiddag denne meldingen til flysmart24:
-I første omgang betyr det at vi kan øke kapasiteten med 30 prosent i eksiterende rutenett. Prisen bestemmes av tilbud og etterspørsel, og økt tilbud kan teoretisk sett bety lavere priser – men det er markedet som bestemmer. Den økonomiske risikoen ved å starte nye ruter eller øke frekvensen er fortsatt stor. Vi er avhengige av dagens løsning med statlig støtte i en oppstartsfase for å kunne ha en forsvarlig opptrapping til en mer normal drift, skriver han.
PS: Norwegian har besluttet å innføre munnbindpåbud fra onsdag 17. juni, mens Widerøe har dette påbudet fra mandag 12. juni.