Da SAS-kunden troppet opp på flyplassen for å reise til Norge med hund i bur, ble han helt uventet nektet å fly. SAS-agenten mente at buret, som mannen hadde brukt fire ganger før, nå plutselig var for lite.
Det skulle vise seg å være en feilvurdering som selskapet nå blir straffet på pungen for. Saken har vært til behandling i Transportklagenemnda for flyreiser, og der viser nemnda virkelig klørne:
Den avviser SAS’ forsvar helt og holdent, og gir kunden full oppreisning. Han får ikke bare full erstatning for sine merutgifter, men også EU-kompensasjon på 4 000 kroner fordi SAS’ opptreden forsinket mannen to dager.
Flere ganger før
Saken har sitt utspring i en reise i september fra Split i Kroatia og hjem til Bergen via Oslo. Passasjeren hadde som vanlig hunden sin med, en Shiba Inu på 11 kg og med mankehøyde på 38 cm. Buret var kjøpt etter anbefaling fra oppdretter og foreningen Shiba Inu Norway, det var 52 cm høyt, 45 cm bredt og 68 cm langt.
Til sin store overraskelse ble buret avvist da mannen skulle sjekke inn, fordi den ansatte mente at det var for lite. Det hjalp ikke at mannen kunne vise til at han hadde flydd med det samme buret flere ganger før, verken han eller hunden ble med flyet denne dagen.
Måtte kjøpe nytt
På grunn av dette måtte mannen kjøpe ny billett dagen etter, kjøpe nytt bur med anbefalt størrelse til dalamatiner og reise tilbake til øya Brac der han kom fra. Da han kom tilbake to dager senere måtte han frakte hunden i et alt for stort bur, men bestemte seg at han ikke skulle gi seg så lett:
Han krevde erstatning fra SAS for alle ekstra utleggene. Ikke nok med det, på grunn av forsinkelsen krevde han også standard kompensasjon etter EU261-forordningen på 400 euro, rundt 4 000 norske kroner.
SAS avviste alle krav og sto fast på at buret var var for lite, og at det derfor var riktig å avvise manne og sa følgelig nei også til kompensasjon. Det er myndighetene i Kroatia som er bakketjeneste-agent for flyselskapene på flyplassen i Split, og bilder ble lagt frem som bevis.
Null inntrykk
Det gjorde null inntrykk på klagenemnda, som i praksis bare satte en stor strek over hele SAS’ forklaring, og gir kunden fullt medhold.
Klagenemnda mener den ikke kan se at SAS har sannsynliggjort at buret var for lite og skriver i sitt vedtak at selskapet derfor «må dekke klagers tap som følge av feilvurderingen.» Derfor blir kunden også tilkjent standardkompensasjonen på 400 euro.
Nemnda mener mannen også skal ha dekket utgiftene til nytt bur, fergebilletter, leiebil, bensin og ekstra fergebilletter. Fordi SAS skal betale standardkompensasjonen, og erstatning på annet grunnlag ifølge praksis blir trukket fra, blir beløpet til slutt 5 498,30 kroner.
- LES OGSÅ: SAS og Norwegian får selge alle setene – ikke krav om munnbind
- LES OGSÅ: Her er de mest korona-trygge landene – Norge blant de beste
- LES OGSÅ: Du kan bryte reiserådet og likevel være dekket av reiseforsikringen
- LES OGSÅ: Stanser salget om bord – innfører gratis servering i stedet
- LES OGSÅ: Var krisetiltak – nå vil de fjerne passasjeravgiften på fly for godt