Sjefen for landets største reisebyråkonsern er oppgitt over måten flyselskapene har behandlet kundene på etter korona-krisen. Han synes det ikke det er det minste rart at folk nå vegrer seg mot å kjøpe nye flybilletter.
– Flyselskapene har skutt seg selv i foten når de så konsekvent – og gjennom hele korona-krisen – helt respektløst har valgt å neglisjere lovverket som pålegger dem å betale tilbake penger for kansellerte reiser. Folk vil ikke kjøpe nye flybilletter hvis de risikerer å være bank for flyselskapene, sier adm. dir. i Berg-Hansen, Per Arne Villadsen, til flysmart24.
Selv snart fire måneder etter sammenbruddet i luftfarten, skylder flyselskapene fremdeles norske kunder milliarder av kroner for kansellerte reiser som ikke er refundert. På sosiale medier hagler det med kritikk mot SAS, Norwegian og de andre selskapene som skylder folk penger.
Villadsen sier at han har forståelse for at flyselskapene, i en innledende fase av krisen, hadde behov for å ikke tømme kassen, og tilby muligheten for å utsette reiser.
– Nå må den perioden være over. De har fått avgiftsfritak og annen økonomisk hjelp fra staten som bør gjøre at selskapene må gjøre opp for seg og det straks. At de har fått lov av myndighetene å opptre på denne måten så lenge er svært overraskende, sier Villadsen.
Han sier at flyselskapene kollektivt har satt seg opp mot lovverket som tilsier at avlyste reiser skal betales tilbake innen sju dager.
– Dette har de bare sett bort fra. Hvor ellers i samfunnet ville man ha godtatt at folk kjøpte og betalte en vare, som selger ikke klarte å levere, og så lot selger bare beholde pengene? Staten har vært veldig opptatt å hjelpe til slik at pakkereiser er blitt refundert, og det er bra. Men når det gjelder flybilletter har man ikke valgt å prioritere kundene som blir rammet. Det er et stort paradoks, mener Villadsen.
Han sier at det i Norge bare er Widerøe som har refundert billetter etter de frister som gjelder.
– De andre gjør det vanskeligst mulig både for oss byråer og kundene å få pengene tilbake, sier Villadsen. Han tror det vil ta lang tid før etterspørselen er tilbake i noen særlig grad. Han sier byrået bare merker en marginal økning i salget av billetter til forretningsmarkedet. Det er denne delen av markedet som først reagerer når det skjer endringer – positivt eller negativt.
– Tre forhold må være på plass før vi kan forvente noen reiseøkning fremover. Tilbudet må være på plass, smittesituasjonen må være under kontroll og folks vilje til å reise må komme tilbake. Det siste er ikke minst avhengig av at flyselskapene klarer å rydde opp i rotet med tilbakebetaling, mener Villadsen.
Hos SAS sier pressesjef John Eckhoff at selskapet betaler tilbake, men at det store antallet saker gjør at dette trekker ut i tid:
– Vi har hele tiden – også under koronakrisen – refundert kansellerte reiser. Det tar dessverre lang tid, gitt det svært høye antallet refusjonskrav kombinert med ast flesteparten av våre ansatte har vært permittert. I de tilfellene der SAS har kansellert en reise, har cirka 30 prosent valgt voucher. Den er refunderbar dersom den ikke er benyttet innen et år, sier Eckhoff.
- LES OGSÅ: Mye blir endret på flyplassene etter nye smittevern-krav
- LES OGSÅ: Fikk klage fra statsråd – må øke korona-innsats på flyplassene
- LES OGSÅ: Mistet alle pengene på flyplassen – så kom det en telefon
- LES OGSÅ: De som sniker i køen irriterer oss mest på flyplassen