Redningspakke for SAS – fortsatt langruter fra Oslo

SAS har justert forretningsplanen sin, men vil fortsatt satse på langruter fra Oslo. Her klar for avgang New York. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS har tatt et stort steg ut av krisen etter korona-pandemien, og har sikret seg en redningspakke på til sammen 12,5 milliarder svenske kroner. Det gjør at selskapet blir mer svensk og dansk.

Den svenske og danske stat eier nå over 20 prosent av selskapet hver – mens Norge er ute etter at den norske stat solgte seg ut av selskapet i juni 2018. I tillegg er den svenske storeieren, Wallenberg-familien, med i kapitalutvidelsen.

I den nye og justerte forretningsplanen som selskapet offentliggjør tirsdag, ligger det imidlertid fast at SAS fortsatt satse på den gruppen av passasjerer som reiser oftest. Det betyr konkret de som reiser i jobben. I tillegg skal selskapet satse på sesongruter for fritidsreiser.

– SAS kommer også til å fortsette å bygge på sitt skandinaviske avtrykk og prioritere trafikkstrømmen innen Skandinavia og til europeiske storbyer, skriver selskapet og legger til:

– SAS kommer til å opprettholde København som knutepunkt for langdistansetrafikk, og det kompletteres med langdistanseflyvninger fra Oslo og Stockholm, skriver SAS.

Hvilke ruter det kan bli aktuelt med, er ikke nevnt. Fra Oslo flyr SAS i normale tider en daglig avgang til New York, og har også hatt en sesongrute til Miami.

For de ansatte bærer det imidlertid mot betydelige nedskjæringer. SAS har allerede besluttet å si opp halvparten av selskapets ansatte. Prosessen med å si opp 5 000 personer er i gang.

I forbindelse med kapitalutvidelsen skal selskapet spare inn 4 milliarder kroner gjennom et effektiviseringsprogram. Det går bl.a. ut på å sørge for at selskapet har en enhetsflåte av Airbus-fly. Det betyr at Boeing 737-flyene skal fases helt ut, en flytype som nå stort sett flyr på Norge.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles