Slåss seg inn i nye markeder med billetter for 10 kr.

Wizz Air skal inn i Norge. Nå viser selskapet hvor lang ned det er i stand til å kjøre billettprisene. Foto: Wizz Air

Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air, som er på vei inn i det norske innenriks-markedet, har kastet seg inn i konkurransen flere nye markeder i Europa. Selskapet viser nå hvor lavt det er i stand til å kjøre prisnivået for å tilrive seg markedsposisjon.

I likhet med Norge har det ungarske selskapet kastet seg inn i konkurransen i Italia. Også i Italia er det på vei inn som en ny aktør på innlandsruter, og reklamerer nå med billetter ned mot 1 euro – rundt 10 norske kroner – for en enkeltbillett. Ellers kryr det av billetter til under 10 euro, eller 100 norske kroner.

Selskapet har dype lommer, og har en krigskasse på rundt 17 milliarder kroner.

Flere konkurrenter

Selskapet har så langt satset på to innenlandsruter i Italia, begge fra Milano Malpensa og til Sicilia, til hovedsetet Palermo og til Catania.

«Slike priser kan vi også se i Norge»

Hans Jørgen Elnæs, analytiker

Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs i selskapet WinAir sier at dette et vanlig markedsføringsfremstøt for ultra lavprisselskaper som skal inn i nye markeder. Han sier at Wizz Air ikke nødvendigvis taper penger på å selge billettene så billige:

– Selskapet vet at alle seter ikke blir solgt uansett. Dermed selges noe av overskudds-kapasiteten til 1 euro. Selve billettprisen står for 55 prosent av inntektene til Wizz Air, resten kommer fra tilleggstjenester og det gjelder også for billettene til 1 euro. Det gir tilleggsinntekter som gjør at selskapet egentlig får inn mer penger fra passasjerene på disse billettene enn den euroen billetten koster, sier Elnæs.

Han ser ikke bort fra at liknende priser kan dukke opp når Wizz Air kommer i gang med sin nye norske satsing.

På selskapets nettsider er flytiden fra Malpensa til de to flyplassene på Sicilia oppgitt til 1 time og 40 minutter. Det tilsvarer en distanse og flytid som f.eks. SAS opererer med på avganger fra Oslo til Bodø, og marginalt kortere enn på ruter fra Oslo til Tromsø.

På ruten til Palermo konkurrerer Wizz Air med en annen lavpristerrier i Europa, Ryanair. Det irske selskapet ligger på et priser fra 55 norske kroner for samme distanse. I tillegg er EasyJet og Alitalia inne på ruten. Sistnevnte fra Linate-flyplassen.

Ut mot SAS og Norwegian

I likhet med Norge har Wizz Air i tillegg et omfattende rutenett mellom Italia og det øvrige Europa – bl.a. til Storbritannia, Spania, Hellas og Portugal.

Også i Norge har Wizz Air kjørt prisnivået til bunns på de tre nye rutene som åpner 5. november. Det gjelder ruter fra Oslo til Bergen, Trondheim og Tromsø. Her har selskapet sørget for en skikkelig priskrig med billetter ned til 109 kroner én vei. Det har fått både Norwegian og SAS til å svare og kutte sine priser.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles