Kan bli langvarig stenging av flyplass-butikker

To av fire taxfree-butikker på Oslo Lufthavn holder stengt på grunn av passasjer- og salgssvikt. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Korona-krisen har ført til kraftig fall i passasjertallene på landets flyplasser. Derfor har mange butikker og serveringssteder på lufthavnene valgt å holde stengt. Dette har noen gjort siden mars.

Flykrisen vil ikke gå over med det første. Nå har Avinor gitt beskjed til virksomhetene at de kan holde stengt året ut, med mulighet for å holde lukket også neste år.

Korona-krisen har ført til en nedgang i trafikken på Oslo Lufthavn på hele 60 prosent. For noen kafeer og flyplassbutikker har dette gjort at det ikke lenger er økonomi i å holde åpent, og har derfor stengt ned hele eller deler av driften.

Lønnsomme avtaler

Under normale omstendigheter setter Avinor krav til åpningstider for de som slipper til med forretningsvirksomhet på flyplassene. Dette er vanligvis meget attraktive avtaler. Nå som det meste av kundegrunnlaget har forsvunnet, åpner Avinor for at stengingen kan forlenges året ut.

– Med de trafikkprognosene vi ser, må vi være forberedt på at stenging kan være aktuelt – både ut året og neste år, sier senior kommunikasjonsrådgiver Lene Haugland i Avinor til flysmart24.

Taper inntekter

Hun sier at Avinor gjennom hele korona-krisen har hatt tett dialog med de som leier areal for å drive virksomhet på flyplassene.

– Bortfall av passasjerer innebærer tap av inntekter for begge parter. Det er en svært krevende situasjon for våre kommersielle samarbeidspartnere, og vi har løpende foretatt tilpasninger for å avhjelpe situasjonen. Når trafikkgrunnlaget er betydelig redusert, har vi tillatt at butikker og konsepter kan holdes stengt, slik at leietakers driftskostnader kan reduseres, sier Haugland.

Taxfree-stenging

Blant de selskapene som har vært nødt til å stenge deler av virksomheten er Travel Retail Norway (TRN), som driver taxfree-butikkene på alle de store flyplassene. På Oslo Lufthavn er to av fire butikker stengt.

Hvorvidt dette vil fortsette også neste år, vil ikke kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i TRN være kategorisk på nå. Han sier:

– Det kommer an på passasjerutviklingen. Vi åpner og stenger butikkene ut fra daglige vurderinger, for å selge de varene vi kan, sier Dagestad til flysmart24.

Passasjerutviklingen fremover er også et vilkår i Avinors beslutning om å godta stenging fremover. Hvis trafikkutviklingen skulle ta seg opp, forbeholder Avinor seg å kreve åpning igjen av de etablissementene som har korona-stengt.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles